Beznohý ,,přízrak" Georgij Kuzmin: sestřelen, zajat, přesto neporažen

Beznohý ,,přízrak&quote; Georgij Kuzmin: sestřelen, zajat, přesto neporažen
Autor: www.peoples.ru|Popisek: Georgij Kuzmin
29 / 06 / 2020, 16:00

Georgij Kuzmin byl úspěšným sovětským pilotem, kterého neporazila ani nepřízeň osudu. I když mu byly amputovány dolní končetiny, zle zatápěl nepřátelským letounům během druhé světové války.

Kuzmin se narodil v roce 1913 do rodiny chudého rolníka. Po smrti svého otce v roce 1920 se stal farmářem. Tato práce jej však osobně neuspokojila a toužil se stát pilotem.

Prvním krokem ke splnění snu představovalo přihlášení do Rudé armády v roce 1930. Začátkem třicátých let pak Kuzmin prodělal nezbytný výcvik ve vojenské škole pro piloty a letecké techniky, kterou dokončil s vyznamenáním. Nejprve sloužil jako technik v sovětském letectvu, brzy se měl již podívat do oblak a svést řadu bitev s německým nepřítelem. A dlužno dodat, že ve vzduchu si počínal více než dobře. Celkem si připsal na konto 21 úspěšných sestřelů (některé zdroje uváději 22, ale i 19).

Stal se však známým nejen kvůli svému umění ve vzduchu, ale neuvěřitelnou příhodou, kterou nakonec Kuzmin s velkou dávkou přežil. Jeho stíhačku Polikarpov I-153 sestřelila v listopadu 1941 protiletadlová střelba nad Brjanskou oblastí a Kuzmin se řítil v plamenech k zemi. Pilot však dokázal s obtížemi ve sněhu přistát. Ač zraněný, hlavně v oblasti nohou, dokázal se odplazit od místa havárie, když jej našli místní, kteří mu poskytli nezbytnou lékařskou pomoc. Poté, co se dostal z nejhoršího, jej však posléze zajali Němci.

I přesto, že měl stále velmi vážně zraněné a omrzlé nohy, se mu podařilo uprchnout ze zajateckého tábora a nějaký čas bojoval jako partyzán. Kuzminovi se pak podařilo dostat se konečně ,,ke svým". Ti jej odeslali do nemocnice, kde strávil tři měsíce. Vzhledem ke stavu jeho dolních končetin, mu musely být obě amputovány.

To ho však nezlomilo. Kuzmin se musel znovu učit chodit na umělých nohách a poměrně brzo po amputaci zažádal o povolení se vrátit se mezi piloty na frontu. Jeho nadřízení mu jeho přání splnili a Kuzmin, nyní se stíhačkou Lavočkin La-5, pak s P-39 Aircobra například výrazněji zasáhl do bojů o Stalingrad. Mladý nezlomný pilot se dočkal i řady vyznamenání. Stal se Hrdinou Sovětského svazu a dostal rovněž Leninův řád.

Kuzmin měl našlápnuto ještě k větší slávě, nicméně 18. srpna 1943 jej tentokrát štěstí opustilo. Kuzmin bojoval v nerovné bitvě nad Doněckou oblastí, když byl jeho stroj zasažen nepřátelskou palbou. Statečný pilot však zahynul potom, co se mu při seskoku neotevřel padák. Štěstí si zřejmě vybral o dva roky dříve.

 

Zdroj: rbth.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace