,,Bezstarostná jízda": Jak mechanik ukradl letoun Skyhawk a stal se na půl hodiny pilotem

,,Bezstarostná jízda&quote;: Jak mechanik ukradl letoun Skyhawk a stal se na půl hodiny pilotem
Autor: Wikimedia Commons|Popisek: A-4M Skyhawk
04 / 12 / 2020, 11:00

Mechanik námořní pěchoty Howard Foote měl sen: stát se alespoň na chvíli pilotem a vyzkoušet si tuto roli ,,prakticky". Sen se mu splnil, když v roce 1986 ukradl letoun v noci A-4M Skyhawk a ,,pěkně" se s ním proletěl.

Howard Foote byl americký mladík, který toužil po tom se stát pilotem stíhacího stroje. Osud tomu však chtěl jinak a Foote skončil u námořní pěchoty na letecké stanici El Toro v Kalifornii, kde pracoval jako mechanik. Jeho zatím nesplněným snem však bylo vzlétnout jako pilot do vzduchu.

A tak vymyslel jeden červencový den roku 1986 důmyslný plán, jak se alespoň na chvilku vžít do pocitu skutečného pilota. Pod rouškou noci se vkradl do nevyzbrojeného letounu A-4M Skyhawk. ,,Dělal jsem celý život pro to, abych mohl letět. Neexistovalo nic jiného," sdělil později listu LA Times ke svému činu.

Hlídka se sice snažila mladíka zastavit, ale bylo již pozdě, Foote právě odstartoval na půlhodinový vysněný let. Během své ,,bezstarostné jízdy", kdy uletěl asi 50 mil nad Pacifikem, dokonce provedl několik akrobatických kousků.

Foote měl štěstí, že za ním nebyly poslány stíhací letouny, aby jím pilotovaný Skyhawk donutily přistát. Nikdo z jeho nadřízených navíc netušil, jakým směrem se vydává a jestli z jeho letu nemůže vzniknout případný nevítaný mezinárodní skandál. Footeův sen se tak mohl stát byť jen na půl hodiny realitou. Mladý mechanik byl za tento čin poslán základnu námořní pěchoty Camp Pendleton, kde strávil čtyři a půl měsíce ,,v chládku".

Po svém propuštění Foote dál žil svůj sen stát se pilotem stíhače. Snažil se nabídnout své služby Izraeli i Hondurasu. Nakonec se mladíkovi přece jen podařilo stát se testovacím pilotem a vyzkoušet v praxi více než 20 vojenských i civilních letounů. Kromě toho byl později také úspěšný na poli nových patentů v oboru leteckého designu a technologií, které posléze dodával do Laboratoře proudového pohonu (Jet Propulsion Laboratory) spadající pod NASA. Kruh se tak úspěšně uzavřel.

Zdroj: We Are Mighty

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace