Bismarck - niekdajšia pýcha Kriegsmarine

Bismarck - niekdajšia pýcha Kriegsmarine
Autor: By Bundesarchiv, Bild 193-03-5-18 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de|Popisek: Bismarck / September 1940
05 / 04 / 2018, 11:30

Bismarck spolu so sesterskou loďou Tirpitz boli najlepšie bojové lode, aké nemecká Kriegsmarine mala.

Názov Bismarck nesie po nemeckom kancelárovi Ottovi von Bismarckovi. Nemecké námorníctvo dosť zaostávalo za britským kráľovským námorníctvom. O to viac boli pre Kriegsmarine tieto lode dôležité, keďže boli perfektné pancierované, vyzbrojené.

Úderná síla německé Kriegsmarine: Bitevní křižník Scharnhorst a Gneisenau

Kýl lode Bismarck bol položený 1.jula 1936 v lodenici Blohm und Voss v Hamburgu. Výtlak lode bol viac ako 45 000 ton. V tej dobe to bola najmodernejšia bojová loď na svete spolu s Tirptiz.

24. augusta 1940 sa Bismarck dostal do výzbroje Kriegsmarine a na jar 1941 už bola pripravená zasiahnuť do bojov. V máji 1941 sa vydal na svoju prvú bojovú operáciu, s názvom Rheinnubung, sprevádzal ho krížnik Prinz Eugen a ich úlohou bolo potápať spojenecké lode. 24 mája nadránom Bismarck dokázal zničiť britský krížnik Hood, ktorý bol pred Bismarckom najväčším vojnovým plavidlom, a k tomu ešte aj ťažko poškodil bojovú loď Prince of Wales.

Bismarck dostal pri bitke tri ťažké zásahy od delostrelectva z lode Prince of Wales a tieto zásahy poškodili palivové nádrže, dôsledkom čoho sa loď spomalila. Veliteľ operácie admirál Gunther rozhodol, aby sa loď oddelila od sprievodného krížnika a mala vyplával do francúzskeho prístavu St. Nazaire. 700 míľ od francúzskeho pobrežia lokalizovalo Bismarck britské lietadlo. Briti zaútočili torpédovým lietadlami Swordfish z lietadlovej lode HMS ARK ROYAL 26. mája 1941. Nasledujúci deň sa k Bismarcku priblížila britská bojová skupiny zložená z lodí HMS KING GEORGIE V. a HMS RODNEY, dvoch krížnikov a niekoľkých torpéd. Po hodine a pol bojov zostal z takmer nehybnej lode Bismarck len vrak. Briti chceli tento vrak potopiť, ale Nemci Bismarck potopili sami 27.mája 1941 o 10.36 hod. Z posádky, ktorú tvorilo 2092 námorníkov prežilo len 118 mužov.

 Výzbroj lode

Hlavnú palebnú silu lode predstavovali štyri dvojhlavňové veže, osadené delami kalibru 380 mm. Šiestich dvojhlavňových veží kalibru 150 mm. Protiletecká výzbroj bola tiež impozantná, tvorilo ju 16 kanónov kalibru 105 mm, 16 kánonov kalibru 37 mm a 12 guľometov kalibru 20 mm. Loď mala aj dva štvorhlavňové komplety, na vrhanie torpéd kalibru 640 mm a taktiež mala aj katapult pre lietadlá. Loď mohla niesť až 6 lietadiel Arado ar 136.

Nedokončený projekt Kriegsmarine: bitevní lodě třídy H

 Pancierovanie

Loď bola pancierovaná chromniklovou oceľou, ktorá niesla názov Wotan. Oproti oceli, ktorú používali Briti to bola oveľa kvalitnejšia oceľ. 60 mm nemeckej ocele sa vyrovnalo 100 mm britskej ocele. Najohrozenejšie časti lode, chránil pancier o hrúbke 320 mm a menej dôležité časti boli chránené hrúbkou 140 mm, delostrelecké veže boli chránene pancierom hrubým od 200 do 355 mm a paluba len 100 mm.

Neprehliadnite na Security magazíne: Survival- ako sa chovať, aby ste prežili v pustine alebo v džungli? A kam sa schovať pred teroristickým útokom ? S nami viete viacej.

 
 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace