Bitevní loď HMS Warspite: V obou válkách měla namále, vždy dokázala vyváznout. Její osud se stejně naplnil

Bitevní loď HMS Warspite: V obou válkách měla namále, vždy dokázala vyváznout. Její osud se stejně naplnil
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: HMS Warspite
11 / 05 / 2022, 11:00

HMS Warspite byla britská bitevní loď třídy Queen Elizabeth, dokončená během první války, jíž se také aktivně zúčastnila. Nasazena byla i ve druhé světové válce. V obou konfliktech utržilo plavidlo vážná poškození, podařilo se mu však vždy vyváznout z nejhoršího.

Na HMS Warspite se začalo pracovat ještě před zahájením první světové války, na vodu byla loď spuštěna v roce 1913, do služby pak vstoupila již za probíhající války, v roce 1915. Výtlak HMS Warspite činil 29 200 t (standardní), plný 33 280 t. Warspite mohla dosáhnout rychlosti 24 uzlů. Pokud hovoříme o nasazení v první světové válce, Warspite se stala součástí 5. eskadry bitevních lodí. Plavidlo se zúčastnilo slavné bitvy u Jutska v roce 1916, kde proti sobě stanuly Velká Británie, její spojenci a na druhé straně Německá říše.

Nechybělo mnoho a Britové mohli o novou bitevní loď přijít. Warspite utrpěla vážné škody, když byla zasažena nejméně 15krát, což vedlo ke smrti 14 členů posádky. Mohla však plout dál a měla namířeno do skotského Rosythu. Nechybělo málo a Warspite by se potopila, když ,,natrefila" na německý U-boot, který vypálil po nepříteli tři torpéda, který naštěstí pro Warspite všechna minula svůj cíl. Warspite se snažila dokonce U-boot ramovat.

Britské plavidlo nakonec doplulo do Rosythu 1. června 1916, kde se podrobilo rozsáhlým opravám, které trvaly dva měsíce. V roce 1930 se Warspite opět připojila k Atlantické flotile, to už měla za sebou částečnou modernizaci.

Od roku 1934 pak pak Warspite rozsáhle modernizována. Loď dostala nové nástavby, protitorpédovou obšívku, původní dva komíny nahradil jeden, byl instalován katapult se dvěma hangáry pro letouny. Modernizace se týkala také pohonného systému, který nyní tvořilo šest tříbubnových kotlů a čtyři turbínová ústrojí typu Parsons. Dostřel hlavních děl ráže 381 mm byl zvýšen na 29 520 metrů. Počet kasematových 152mm děl byl snížen na osm a odstraněny byly torpédomety. Další výzbroj tvořilo 8× 102 mm a 32× 40 mm a šestnáct 12,7mm kulometů. Kulomety v roce 1941 nahradilo jedenáct 20mm kanónů, přičemž jejich počet během války rostl. V roce 1943 byl odstraněn katapult a v roce 1944 také všechny 152mm kanóny.

Na další větší bojové nasazení si musela Warspite počkat do druhé světové války. Plavidlo se zúčastnilo obrany Norska, kryla též britské torpédoborce během bitvy o Narvik. Poté následoval přesun do Středomoří. Tam se například v roce 1940 Warspite bojově angažovala v bitvě u Punta Stilo, kterou mezi sebou svedly Velká Británie a Itálie.

Nelze nezmínit také známou bitvu u Matapanu v roce 1941. V této bitvě, která představovala největší námořní střet ve Středozemním moři, proti sobě znovu stanulo italské a britské námořnictvo. Warspite byla začleněna do svazu A, který tvořily letadlovou loď HMS Formidable, bitevní lodě HMS Warspite, HMS Barham a HMS Valiant a torpédoborce HMS Jervis, HMS Janus, HMS Mohawk a HMS Nubian. Zatímco bitva u Punta Stilo neskončila vítězstvím ani jedné straně, v druhém případě již slavili Spojenci.

warspite

                  HMS Warspite v roce 1942 v Indickém oceánu (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

Prakticky ihned po vítězné bitvě u Matapanu se přesouvá Warspite a jeho sesterské lodě k Tripolisu, který ostřelovaly. Během německé invaze na Krétu loď vážně poškodily německé bombardéry, což evokovalo události z první světové válce a bitvy u Jutska. Warspite putovala do USA na opravy, po vypuknutí války v Pacifiku odplula do Indického oceánu, aby posílila britské síly na Dálném východě. V červnu 1942 se Warspite vrátila na středomořské bojiště, když aktivně podporoval spojeneckou invazi na Sicílii. Warspite 17. července ostřeloval Katánii.

Následovalo vylodění Spojenců v Itálii, ale také ,,týdenní mlýnek na maso" u Salerna. Během vylodění v Salernu Warspite 16. září 1943 zasáhly dvě kluzákové pumy Fritz X, které ji těžce poškodily a musela být z bojiště odtažena. Po provizorních opravách byla připravena bitevní loď být znovu nasazena. Tentokrát se jednalo o krytí spojenecké invaze do Normandie v roce 1944. Warspite měla tu čest vypálit brzy ráno 16. června první salvu invaze. Nicméně loď najela na minu, tentokrát však poškození nebylo nijak vážné a po další provizorní opravě opět vstoupila do služby.

Během obou světových válek toho Warspite zažila opravdu mnoho, byl několikrát vážně poškozen, vždy se dokázala vrátit na bojiště. Nicméně oba konflikty si vybraly svou daň. Warspite již nepředstavovala nejmodernější válečný prostředek, byť prošel upgrady, jak už jsme uvedli jinde. Po válce se uvažovalo, jak s britskou lodí naložit dál. Padaly návrhy, aby se z ní stalo plovoucí muzeum, ale nakonec bylo rozhodnuto o tom vysloužilou bitevní loď poslat do šrotu. V roce 1945 byla převedena do rezervy, v roce 1946 byla prodána do šrotu. Když však Warspite táhly dva remorkery k sešrotování, loď 23. dubna 1947 ztroskotala na pobřeží poloostrova Cornwall. V následujících deseti letech byl vrak postupně rozebrán.

 

Zdroj: historynet.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace