Návštěva bitevní lodi USS North Carolina

Návštěva bitevní lodi USS North Carolina
Autor fotografie: Filip Klasna|Popisek: USS North Carolina
01 / 04 / 2019, 13:00

Pokud cestou po východním pobřeží projíždíte Severní Karolínou, nezapomeňte sjet v městě Wilmington k muzeu bitevní lodi BB-55.

V navigaci si nastavte adresu: 1 Battleship Road Northeast, Wilmington, NC a ta vás přivede na velké parkoviště vedle zálivu, kde kotví bitevní loď třídy North Carolina s označením BB-55.

BB-55 ve Wilmingtonu

Jen tak mimochodem když ji do onoho zálivu vlekli, podařilo se jim srazit do vody dvě rybí restaurace na břehu.

Kongres objednal stavbu bitevních lodí USS North Carolina a USS Washington v roce 1938 a do služby vstoupili lodě v roce 1941, kdy působily jako rychlý doprovod letadlových lodí, které se pomalu stávaly hegemonem světových moří a vytlačovaly do té doby vládnoucí bitevní lodě.

psali jsme: USS Indiana v roku 1898 - unikátní původní záběry

Stejně jako u lodí třídy Iowa tvoří hlavní výzbroj děla ráže 406 mm, protiletadlová výzbroj za 2.světové války byla tvořena desítkami děl ráží 40 a 20mm. Pancéřování lodi na bocích mělo sílu 305mm, paluba 140mm a hlavní dělové věže až 394mm. Loď moderní konstrukce budila velkou pozornost a získala přezdívku „Showboat“.

USS North Carolina strávila většinu své kariéry v Tichomoří, kde získala 15 válečných hvězd a stala se tak nejvíce vyznamenanou bitevní lodí americké flotily za 2.světové války. Začátek své kariéry ale strávila v Atlantiku, aby mohla zasáhnout proti případnému vyplutí německé bitevní lodi Tirpitz. Další prvenství získala, když jako první bitevní loď za 2.světové války proplula Panamským průplavem. Účastnila se bitev o Guadalcanal, Leyte, u Okinawy a mnoha dalších.

psali jsme: Posledná cesta USS Ranger, smer vrakovisko

Po válce působila jako cvičná loď a před sešrotováním ji zachránila sbírka dětí ve školách stáru Severní Karolína. Díky kampani „Save our ship“ byla v roce 1962 BB-55 proměněna v plovoucí museum.

V 80.letech minulého století, když Reagan nechal reaktivovat lodě třídy Iowa přišla BB-55 o řadu systémů, které byly pak použity jako náhradní díly.

Mechanické systémy řízení palby

Z té doby se traduje i historka, že mechanické palubní počítače byly podrobeny testu s tehdejšími elektronickými počítači a souboj tenkrát vyhrály mechanické stroje, takže i na USS Iowa byly pro řízení palby hlavních dělových věží ponechány.

Jak vypadá výstřel z děla této ráže si můžete prohlédnout na tomto videu.

Jinak prolézt celou loď samozřejmě nějakou dobu trvá, my na ní strávili asi tři hodiny. Pro dámský doprovod je naštěstí hned vedle prodejny suvenýrů kavárna, kde se dá sedět a užívat sluníčka. Dobře označený okruh provádí skrz celou loď, od dělových věží, až po námořnické sprchy, nebo prádelnu - fotografie naleznete v galerii na konci článku.

Technická data:

Výtlak: 37 484 tn (standardní)
44 377 tn (plný)
Délka: 222,12 m
Šířka: 33 m
Pohon: 4 turbínová soustrojí, 8 kotlů, 121 000 shp
Rychlost: 28 uzlů
Posádka: 1880
Pancíř: boky 305 mm, paluba 140 mm, věže 394 mm

Výzbroj: 

9× 406 mm (3×3)
20× 127 mm (10×2)
90× 40 (24×4)
56× 20 mm
Letadla: 3 hydroplány

 

Zdroj: Battleship Nort Carolina Memorial

Galerie

Tagy článku

-->