Bitevní loď USS Tennessee - přežila útok na Pearl Harbor, prodání do šrotu ji později stejně neminulo

Bitevní loď USS Tennessee - přežila útok na Pearl Harbor, prodání do šrotu ji později stejně neminulo
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: USS Tennessee
03 / 11 / 2021, 16:15

Bitevní loď USS Tennessee byla loď třídy Tennessee amerického námořnictva. Plavidlo přežilo náhlý japonský přepad americké tichomořské základny Pearl Harbor a podílelo se na řadě válečných kampaní.

Kýl USS Tennesee byl položen v roce 1917 v loděnicích New York Yard. Plavidlo bylo spuštěno na vodu v dubnu 1919 a US Navy si novou loď převzala v roce 1920. Výtlak lodě činil 32 818 t (standardní), 33 723 t (plný), délka 180 m. Pohon zajišťovalo 8 kotlů, které poháněly 4 turbíny Curtiss, maximální rychlost Tennessee byla 21 uzlů. Posádku plavidla tvořilo 1083 námořníků a důstojníků. Pokud hovoříme o zbraňových systémech, hlavní výzbroj se skládala z dvanácti děl ráže 365 mm (14"/50 cal) ve čtyřech trojhlavňových věžích (dvě vpředu, dvě vzadu). Pomocnou výzbroj tvořilo čtrnáct děl ráže 127 mm (5"/51 cal) uložených v kasematech po sedmi na každé straně.

Poté, co byla Tennessee převzata americkým námořnictvem, si odsloužila rok v Atlantiku, následně ji převelili do Pacifiku, na západní pobřeží USA, kde zůstala 20 let. Počátkem 40. let 20. století byla kvůli ohrožení ze strany Japonska převelena na Havaj na Pearl Harbor. Nicméně této hrozbě se stejně nakonec nevyhnula. 7. prosince 1941 hrozilo lodi, stejně jako jiným plavidlům, smrtelné nebezpečí, když Japonci provedli nevyhlášený útok na americkou tichomořskou základnu Pearl Harbor.

                         tenese

                                USS Tennessee v roce 1943 (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

Tennessee byla jednou lodí, které měly štěstí a masivní útok přežily, byť poškozené. Dopadly na ni dvě japonské pumy a zasáhl ji rovněž hořící olej z bitevní lodi USS Arizona. Kromě Tennessee byla poškozena také USS Nevada, USS Pennsylvania a USS Maryland. Potopeny pak byly USS Arizona, USS California, USS Oklahoma a USS West Virginia. Tennessee podstoupila ještě v prosinci 1941 provizorní opravy a potom odplula na západní pobřeží, aby se podrobila kompletní opravě v loděnici Puget Sound Navy Yard ve Washingtonu.

Od února do srpna 1942 operovala u západního pobřeží USA, aby se znovu vrátila do loděnice Puget Sound Navy Yard na rekonstrukci. Kromě opravy plavidla došlo také k modernizaci, kdy byly odstraněny kasematy a jejich výzbroj, které se již dříve ukázaly jako neúčinné pokud hladina moře nebyla klidná. Místo této výzbroje byly nainstalovány na každý bok čtyři věže po dvou protiletadlových kanónech ráže 127 mm, a přidány kulomety ráže 12,7 mm. Stožáry byly odstraněny a místo dvou komínů byl postaven jeden větší. Přestavěny byly i kotelny a strojovny, přidána byla nová až čtyřvrstvá obšívka proti torpédům. Přidán bylo i na pancéřování, když se šířka lodi zvětšila na 34,7 metrů. Přestavba skončila v květnu 1943.

Tennessee a další plavidla byla uzpůsobena tomu, aby se mohla stát součástí následných operací v tichomořských kampaních. Tennessee se zúčastnila boje o strategicky důležité Aleutské ostrovy, kde poskytovala vydatnou palebnou podporu, loď se zapojila také do ofenziv, jejichž výsledkem bylo dobytí Gilbertových a Marshallových ostrovů. Tennessee se účastnila dalších důležitých bitev jako například bitvy o Saipan v roce 1944 či o Guam. V závěru války se angažovala při dobývání Iwodžimy a následně Okinawy

Mohli bychom jmenovat další strategicky důležité bitvy či kampaně, celkově lze říct, že její válečná služba byla úspěšná. Po válce se Tennessee vrátila na východní pobřeží USA, a protože po přestavbě nebyla schopna proplout Panamským průplavem, musela proplout kolem celé Jižní Ameriky. Ukotvena byla ve Philadelphia Navy Yard ve Philadelphii v Pensylvánii. Od 7. srpna 1947 byla přeložena do rezervy, 1. března 1959 vyřazena a 10. července 1959 prodána do šrotu.


Zdroj: history.com, Wikipedia

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace