V první části jsme se věnovali pre-dreadnoughtům císařského námořnictva. Nyní budeme pokračovat pokročilými konstrukcemi a zaměříme se na dreadnoughty třídy Kawači a superdreadnoughty třídy Fusó. Lodě pohnutých osudů. Kawači se potopila po výbuchu muničního skladu v roce 1918 a neštěstí stálo životy 600 námořníků. Fusó a Jamaširo, v roce 1944 beznadějně zastaralé, padly za oběť mnohonásobné převaze: byly zničeny v bitvě v zátoce Surigao se ztrátou přes 3200 členů posádek.
Lodě třídy Kawači, tedy Kawači a Setcu, byly prvními dreadnoughty, které japonské námořnictvo přijalo do služby. Obě byly dokončené v roce 1912, stihly první světovou válku, ale kromě úspěšné bitvy o Čching-tao (podzim 1914), německý přístav na Šan-tungském poloostrově, se jiných operací neúčastnily (u Čching-tao se Japoncům postavil také rakousko-uherský chráněný křižník Kaiserin Elisabeth, a pravděpodobně tedy i námořníci z českých zemí).
Psali jsme
Císařské Japonsko v období Meidži za vlády císaře Mucuhita (1868-1912) vystavělo velmi silné válečné loďstvo, které odpovídalo ambicím modernizovaného...
Lodě byly postavené v Jokosuce a v Kure jako první jednotky plánu, podle něhož měla být síla japonského námořnictva opřena o osm bitevních lodí a osm bitevních křižníků. Lodě s výtlakem přes 21 tisíc tun nesly 12 děl ráže 305 mm. Na ose tupu ve věžích na přídi a na zádi děla delších hlavní (50 ráží), na bocích pak po dvou věžích s kratšími hlavněmi (45 ráží), a kromě nich deset 152mm a osm 120mm děl, a pět 457mm torpédometů.
O Kawači, známou fanouškům hry World of Warships, námořnictvo přišlo po výbuchu muničního skladu 12. července 1918. Setcu byla v roce 1922 odzbrojena, aby v tonáži, kterou mohlo Japonsko využít pro bitevní lodě podle Washingtonské námořní smlouvy, udělala místo pro modernější plavidla. Sloužila nadále jako cílová loď s posíleným pancéřováním, od roku 1937 jako rádiem řízená. Během operace Z, která vyvrcholila napadením Pearl Harboru, sehrála důležitou roli: simulovala totiž běžný rádiový provoz letadlových lodí Nagumova svazu, aby kryla jejich nepřítomnost. Během války pak sloužila jako cílová loď zejména pro námořní letectvo; byla těžce poškozena při náletu v červenci 1945, a v letech 1946-1947 rozebrána.
Psali jsme
Od počátku 20. století udávalo Japonské císařské námořnictvo v mnoha ohledech při vývoji válečných plavidel tón. Získalo postupně schopnost stavět...
8. listopadu 1915 vstoupila do služby bitevní loď Fusó, následovaná 31. března 1917 sesterskou Jamaširo. Jako první superdreadnoughty nesly mocnou výzbroj složenou z dvanácti 356mm děl umístěných v šesti věžích na ose trupu, což umožňovalo plnou boční salvu, a dále 16 děl ráže 152 mm a 12 děl ráže 120 mm. Lodě prošly v první polovině 30. let velkorysou modernizací, při níž bylo zesíleno pancéřování, výrazně se proměnil vzhled nástaveb, byla posílena protiletadlová výzbroj a instalován katapult. Otočením věže č. 3 na Fusó byly také nadále obě lodě snadno rozlišitelné. Jamaširo byla ostatně první japonskou lodí, z níž vzlétl letoun již v roce 1922, a sice z provizorní plošiny instalované na dělové věži č. 2 – stíhací Gloster Sparrowhawk a Sopwith Camel.
Během války byly obě lodě součástí 2. divize bitevních lodí spolu s následující třídou Ise, ale s ohledem na nízkou rychlost (23 uzlů) byly nevhodné pro doprovod letadlových lodí a bojových operací se aktivně zúčastnily až v době zoufalých pokusů zastavit nezastavitelné. Budou potopeny 25. října 1944 v bitvě v zátoce Surigao v posledním dělostřeleckém hladinovém střetnutí velkých jednotek: první Fusó zasažená torpédy amerických torpédoborců, a posléze Jamaširo rozstřílená křižníky a také 356- a 406mm granáty šesti starších amerických bitevních lodí operační skupiny 77.2 kontradmirála Oldendorfa, a zasažená ve finále rovněž torpédy. Z více než 3200 námořníků posádky obou lodí bitvu přežilo jen 20. Vraky bitevních lodí Fusó a Jamaširo byly objeveny a identifikovány v roce 2017 spoluzakladatelem Microsoftu, Paulem Allenem (1953-2018).
Psali jsme
Třída Mogami zahrnovala čtyři křižníky objednané Japonským císařským námořnictvem počátkem 30. let a uvedené do služby v jejich polovině: Mogami,...
Ve druhé části budeme pokračovat třídou Ise, která prošla během války zajímavou přestavbou na hybridní nosič letounů, a Nagato, a zmíníme nedokončené projekty bitevních lodí třídy Tosa, Kii a číslo 13.
Tagy