Bitva galér? Ne, americko-sovětská námořní potyčka v Černém moři roku 1988

Bitva galér? Ne, americko-sovětská námořní potyčka v Černém moři roku 1988
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: USS Yorktown
25 / 09 / 2022, 10:00

Taranování nepřátelské lodi bylo běžnou taktikou od starověku až po bitvu u Visu roku 1866. O taran se pokusil i drobný britský torpédoborec HMS Glowworm proti obrovskému německému křižníku Admiral Hipper. Ale taranovat americký křižník třídy Ticonderoga to je zcela něco jiného.

A jak to celé proběhlo?

Dne 12. února 1988 lodě USS Yorktown a USS Caron prováděly cvičení v Černém moři. USS Caron míjel sovětské pobřeží ve vzdálenosti 7,5 míle a USS Yorktown 10,3 míle. Velitel Černomořské flotily Michaila Khronopulo obdržel rozkaz k omezení průjezdu válečných lodí USA. Původně měl zakročit torpédoborec Krasny Kavkaz, ale kvůli technickým problémům byla na místo odeslána loď Bezzavětnyj. Podle jejího velitele, kapitána Vladimira Bogdašina, loď Bezzavětnyj měla dvě řízené střely namísto čtyř a měla poloviční velikost lodi USS Yorktown, kterou měla vytlačit. Sovětská fregata SKR-6, které velel kapitán Anatoly Petrov, byla přibližně čtyřikrát menší, než USS Caron.

Nejprve byl fregatou SKR-6 dostihnut USS Caron, o tři minuty později dostihla fregata Bezzavětnyj loď USS Yorktown. Pohyb amerických lodí sledovaly bombardéry Tupolev Tu-16.

V okamžiku, kdy válečné lodě USA narušily sovětské teritoriální vody, byly sovětskými loděmi taranovány. V 10:02 místního času, 10,5 námořních mil od pobřeží, fregata SKR-6 narazila levým bokem do zádi USS Caron.

Video: YouTube

Americká loď byla pouze odřená, malá sovětská fregata SKR-6 byla nárazem na větší americkou loď poškozena a začala zaostávat. Fregata Bezzavětnyj narazila do USS Yorktown v 10:03 a na základě rozkazů se pak odpojila a americkou loď nekontaktovala. USS Yorktown utrpěl poškození dvou odpalovacích zařízení střel Harpoon. Obě americké lodě pokračovaly v kursu a sovětské teritoriální vody opustily až v 11:50 bez dalších útoků.

Video: YouTube

Obě válečné lodě USA informovaly o incidentu vrchního velitele amerických námořních sil v Evropě. USS Caron nahlásila v 13:20 místního času, že byla informována na kanále 16 VKV lodí Bezzavětnyj: „Sovětské lodě mají rozkaz, aby zabránily narušení teritoriálních vod, extrémním opatřením je zaútočit na vaši loď jednou z našich“. USS Caron odpověděl „Proplouvám pokojně v souladu s mezinárodním právem“. USS Yorktown ve své zprávě uvedl, že na 09:56 místního času byl kontaktován fregatou Bezzavětnyj také na kanále 16, a byl vyzván k odplutí ze sovětských teritoriálních vod, nebo „naše loď udeří na tu vaši“.

,,Bitva v Černém moři" měla dohru, kdy sovětské ministerstvo obrany vydalo prohlášení obviňující válečné lodi USA z ignorování varovných signálů lodí sovětské pohraniční stráže a z nebezpečného manévrování v sovětských vodách. Vláda USA vydala ostrý diplomatický protest.

A co tam americké lodě vlastně dělaly?

Pokoušely o tzv. pokojné proplutí, což je pojem v námořním právu, který umožňuje lodi proplout teritoriálními vodami jiného státu za určitých omezení. Proplutí je pokojné tak dlouho, dokud to nedojde k újmě mír, veřejný pořádek nebo bezpečnost pobřežního státu. Sovětská Rady ministrů v roce 1983, uznala právo pokojného průjezdu zahraničních válečných lodí jen v omezených oblastech sovětských teritoriálních vod v Baltském moři, Ochotském a Japonském moři. V Černém moři žádný takový koridor nebyl povolen.

Zdroj: Warhistory online, US Navy

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace