Bitva o Británii - Jak palubní střelec Blenheimu dokázal pod palbou převzít kontrolu nad poškozeným bombardérem a přistát bez podvozku

Bitva o Británii - Jak palubní střelec Blenheimu dokázal pod palbou převzít kontrolu nad poškozeným bombardérem a přistát bez podvozku
Autor: Tim Spouge|Popisek: Bristol Blenheim
15 / 05 / 2019, 13:00

Bitva o Británii byla chaotický boj na strategických i taktických úrovních. Britové sotva unikli naprosté katastrofě evakuací své armády z Dunkirku, když pod botami německých pěšáků padla Francie. Ale Britům se podařilo zachránit většinu své armády a dokonce i některé jednotky francouzské armády.

Válka s Německem se pak přestěhovala na britské nebe, protože Hitler chtěl před plánovanou invazí svého nepřítele oslabit a zlikvidovat RAF. ,,Přečíslení piloti" Royal Air Force ale měli jednu obrovskou výhodu. Pokud přežili sestřel svého letadla, mohli se prakticky vždy vrátit na svou základnu a opět začít bojovat.

Existuje mnoho příběhů o statečnosti pilotů, příběh jediné letky, která se snažila zastavit 100 nepřátelských bombardérů, pilotů letících a bojujících v letadlech bez paliva atd.

Jeden neuvěřitelný příběh kombinující odvahu s nutností okamžiku se odehrál 15. srpna 1940, kdy seržant Oswald Dupee a seržant Thomas Banister se snažili zachytit přilétající německé útočníky. Proti vlně Hunů bojovali v lehkém bombardéru Bristol Blenheim, což byl stroj vyvinutý z civilního dvoumotorového dopravního stroje Bristol Type 142. Civilní verze a její výkony tak zaujaly Ministerstvo letectví, že zadalo výrobu 150 kusů vojenské verze, jehož sériová výroba začala v roce 1936. Maximální rychlost 426 km/h nestačila na nepřátelské stíhače, ale na útočící bombardéry Ju 88 nebo He 111 to bohatě stačilo. Verze Mark IV, kterou letěli oba seržanti, měla další silnější motor a další kulomety ráže 7,7 mm. 

Dupee sloužil jako pilot a Banister jako palubní střelec. Zachytili německé letouny, nepřátelské bombardéry přestaly střílet, dokud se britské letadlo nepřiblížilo a pak na něj začaly z těsné blízkosti pálit. Sklo Dupeeho širokého proskleného kokpitu bylo rozstřílené a pilot vážně zraněn.

Letěli tak slepě proti nepřátelské palbě a pilot začal ztrácet vědomí. V tom okamžiku palubní střelec vyrazil do akce. Bannister se proplazil dopředu ze své střelecké pozice, pomohl Dupeemu z místa a převzal kontrolu nad letadlem.

Bannister sloužil jako palubní střelec a neměl tedy pilotní výcvik. Navíc letadlo, které převzal, bylo vážně poškozené a on nevěděl, jak dlouho mu může zraněný pilot dávat instrukce, než úplně omdlí, nebo zemře na ztrátu krve. Zraněný Dupee bojoval s bolestí a poskytl dostatečně jasné pokyny, jak je dostat zpět na základnu. I když nemohli vysunout podvozek, Bannisterovi se podařilo přistát.

Oba muži obdrželi Záslužnou leteckou medaili za svou akci, což byla třetí nejvyšší medaile britských letců. Dupee se vrátil k jednotce v listopadu 1940 a později získal Záslužný letecký kříž za průzkumnou misi ve východní Asii.

 

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace