Bitva o Tarawu: V ,,pacifickém mlýnku na maso" pomohly Američanům tanky Sherman

Bitva o Tarawu: V ,,pacifickém mlýnku na maso&quote; pomohly Američanům tanky Sherman
Autor: autor neznámý, CC BY-SA 3.0|Popisek: Uvíznutý tank Sherman na ostrově Tarawa
10 / 10 / 2021, 16:30

Bitwa o Tarawu z listopadu 1943 představovala pro americké příslušníky námořní pěchoty zatěžkávací zkoušku. V boji proti Japoncům jim však vydatně pomohly tanky M4 Sherman.

V západním rameni atolu Tarawa na malém ostrůvku Betio sváděli Američané s Japonci nelítostné bitvy. Na malé ploše se odehrávaly tvrdé bitvy a 76 hodin trvající boje pak představovaly těžký oříšek v americké snaze zabránit Japoncům podnikat ve středním Pacifiku další rozsáhlé ofenzivy. Jako vždy houževnatí Japonci připravili Američanům ,,řadu" překvapení. 

Američané se museli na Tarawě nejprve vylodit, a proto se ocitli v nevýhodě. 20. listopadu 1943 brzy ráno odpluli Američané k velké tankové lodi, která byla naložená obojživelnými traktory Amtrac. Pomocí nich mělo proběhnout vylodění vojáků na pláži ostrova. Zde však nastaly první potíže Američanů. Když se však tyty obojživelné traktory přiblížily k pobřeží, připravení Japonci, kteří přežili předchozí bombardování, po nich začaly zběsile pálit a zabíjet vojáky ve špatně chráněných traktorech. Ty tak uvízly na místě. Američané tak byli nuceni se brodit směrem na pláž pod těžkou kulometnou a minometnou palbou. Přes tuto palbu se mariňáci dostali na pláž, i když utrpěli značné ztráty.

O vylodění se Američané domnívali, že to bude ,,hračka", ale celou situaci hrubě podcenili. Jako další problém se ukázala být pomalá přeprava zbraní na ostrov (například děla), která trvala poměrně dlouho, a také potíže s komunikací. Americkým mariňákům ulehčilo situaci vylodění dalších jednotek následující den, 21. listopadu 1943. Spolu s nimi putovaly na ostrov také tanky M4 Sherman. I na ty chtěli být Japonci připraveni.

Japonci vyvinuli proti Shermanům svůj střední tank Typ 3 Či-Nu a těžší Typ 4 Či-To. Právě druhý jmenovaný tank s kanonem ráže 75 mm se měl postavit americkému tanku, nicméně ve vývoji japonského vozidla nastaly koncem války potíže vzhledem k nedostatečné kapacitě japonského průmyslu, a proto bylo vyrobeno jen 6 prototypů, z toho 2 dokončené. Bojově nasazeny tyto japonské tanky nebyly. Byla zamýšlena i těžší a silnější verze Typ 5 Či-Ri, avšak do konce války nebyl dokončen jediný prototyp.

Potíž pro Američany spočíval kromě značně nehostinných podmínek a dobré opevněnosti ostrova v tom, že ne všechny Shermany se dostaly na pláž ostrova. Některé z nich uvízly v dírách způsobených japonským bombardováním či nepřetržitou střelbou. Na druhou stranu musely čelit Shermany řadě překážek, protože si pro ně Japonci například přichystali magnetické protitankové miny a další ,,překvapení". Další problém byl s nedostatečnými zásobami nábojů a náhradních dílů. S náboji se tak muselo šetřit a střílet, pokud to bylo opravdu nezbytné.

Nicméně Shermany, které ,,přežily" tuto past, se ukázaly na západní straně ostrova jako velmi užitečný prostředek proti obráncům ostrova, účinnější než například lehčí tanky M3 Stuart, a to i přesto, že tanky byly v podstatě nevyzkoušené v takových podmínkách. Dokázaly účinně zneškodňovat japonská kulometná hníza a živou sílu protivníka, takže američtí mariňáci mohli pomalu postupovat ostrovem. Shermany si poradily i s nechvalně známými útoky banzai, kdy americký tank pálil vysoce explozivní municí do davu frenetických Japonců a nadělal patřičnou spoušť. Nakonec Japonci byli i s tanky na ostrově takřka ,,vybiti" a jen 17 Japonců bylo zajato.

V bitvě o Tarawu, ,,pacifickém mlýnku na maso", nakonec padlo asi 1 000 Američanů a skoro 4 700 Japonců (v to počítaje i 1000 japonských a 1217 korejských dělníků), zničeno bylo 14 japonských tanků. Důležité vítězství však slavili Američané i díky Shermanům. 


Zdroj: War is Boring, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace