Bitva u Dogger Banku: Britské ,,chudé" vítězství

Bitva u Dogger Banku: Britské ,,chudé&quote; vítězství
Popisek: bitva u Dogger bank
24 / 01 / 2018, 10:15

24. ledna uplyne 103 let od námořní bitvy první světové války, která vstoupila do historie jako bitva u Dogger Banku. V ní proti sobě stanulo německé a britské námořnictvo.

V btivě se sice podařilo zvítězit Britům, nicméně to bylo Pyrrhovo vítězství a nemělo skoro žádnou cenu, protože potopoli pouze jedni nepřátelské plavidlo. Obrovskou výhodou pro Brity byl fakt, že jejich experti dokázali číst německé radiogramy, a tak se o jejich plánech dozvěděli téměř vše, co potřebovali.

V bitvě bojoval na britské straně admirál David Beatty a na německé pak kontraadmirál Franz von Hipper. Hipperův svaz vyplul z přístavu při ústí řeky Jade, přibližně ve stejné době pak vyplul z Rosythu britský svaz, kterému velel admirál Beatty. Tento svaz byl mnohem silnější než německý. Německé lodě, které zasáhly do bitvy, byly tyto: Bojové křížniky SMS Seydlitz, SMS Moltke, SMS Derfflinger a pancéřový křižník SMS Blücher. Lehké křížníky SMS Graudenz, SMS Stralsund, SMS Rostock, SMS Kolberg a dalších 35 torpédoborců.

psali jsme: HMS Caroline: Poslední přeživší z bitvy u Jutska

Britské lodě, jež se zúčastnily bojů, byly pak tyto : HMS New Zeeland, HMS Indomitable, HMS Lion, HMS Tiger, HMS Princess Royal, 4 lehké křížniky a 18 velkých torpédových lodí.

Britům nedělalo problém díky tomu, že dokázali dešifrovat německé rozkazy, vypátrat německý lodní svaz. Samotná bitva pak začala 24. 1. 1915 a spustil ji dělostřelecký souboj mezi lehkým křižníkem Aurora a Kolberg. Němci se dali téměř ihned na ústup, ale Britové je pronásledovali.

HMS Lion

HMS Lion

Časová linie bitvy:

24. 1 v 09:05 zahájily Lion, Princess Royal a Tiger palbu na nejpomalejší německou loď SMS Blücher.

10:30 vyletěli do vzduchu dvě věže Blüchera, loď neustále zpomalovala, až nakonec úplně zastavila. Posádka se však odmítla vzdát a bojovala skutečně do posledního dechu.

12:30 Blücher po 70 dělostřeleckých zásazích klesl ke dnu. Britové zajali 234 námořníků, ostatních 792 zahynulo v boji nebo se utopilo.

12:45 Nařídil admirál Beatty návrat na základnu.

SMS Blücher se převrací na bok a potápí se

Potopení SMS Blücheru

Zajímavostí je, že právě nejpomalejší německá bojová loď zachránila celý německý námořní svaz. Německý kontradmirál Hipper se rozhodl, že poškozený SMS Blücher obětuje, aby zachránil ostatní německá plavidla.

psali jsme: Německá loď z první světové války pluje dodnes na jezeře Tanganika

Britský admirál nařídil HMS Indomitable a lehkým křižníkům, aby Blücher ,,dorazily", ostatní plavidla měla pokračovat v ,,honu" na německý námořní svaz. Jenže v tomto okamžiku nastal problém v signalizaci rozkazů. Na HMS Lion (vlajková loď) vypadla elektřina, a tak se rozhodla rozkaz signalizovat. Většina velitelů byla zmatená a nepochopila správně vysílané signály. Nakonec se všechny nepoškozená britská plavidla vrhla jen na plavby neschopný Blücher. Beatty se ještě pokusil obnovit pronásledování německého lodního svazu, nicméně ten byl v tu dobu již dostatečně daleko na to, aby jej Britové dohnali. Beatty se proto rozhodl k návratu na základnu. Po bitvě se valila na britské velitele vlna kritiky. Vyčítalo se jim, že nezabránili úniku německého svazu a že mu tudíž nezpůsobily výrazné ztráty.

Němci pak na druhé straně z výsledku bitvy rozhodně zklamaní nebyli. Proti mohutnému britskému námořnímu svazu by pravděpodobně neměli šanci. Rozhodnutí kontraadmirála Hippera ponechat SMS Blücher svému osudu bylo v kritickém okamžiku asi jediné řešení, které dávalo Němcům nějakou šanci na záchranu, a to se jim také díky britským nedorozuměním podařilo.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Zdroj: First World War 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace