Bitva u Dogger Banku: Britské ,,chudé" vítězství

Bitva u Dogger Banku: Britské ,,chudé&quote; vítězství
Autor: Willy Stöwer, volné dílo|Popisek: Bitva u Dogger Banku
24 / 01 / 2022, 16:30

24. ledna uplyne 107 let od námořní bitvy první světové války, která vstoupila do historie jako bitva u Dogger Banku. V ní proti sobě stanulo německé a britské námořnictvo.

V bitvě se sice podařilo zvítězit Britům, nicméně to bylo Pyrrhovo vítězství a nemělo skoro žádnou cenu, protože potopili pouze jedno nepřátelské plavidlo. Obrovskou výhodou pro Brity byl fakt, že jejich experti dokázali číst německé radiogramy, a tak se o jejich plánech dozvěděli téměř vše, co potřebovali.

V bitvě bojoval na britské straně admirál David Beatty a na německé pak kontradmirál Franz von Hipper. Hipperův svaz vyplul z přístavu při ústí řeky Jade, přibližně ve stejné době pak vyplul z Rosythu britský svaz, kterému velel admirál Beatty. Tento svaz byl mnohem silnější než německý. Německé lodě, které zasáhly do bitvy, byly tyto: Bojové křížniky SMS Seydlitz, SMS Moltke, SMS Derfflinger a pancéřový křižník SMS Blücher. Lehké křížníky SMS Graudenz, SMS Stralsund, SMS Rostock, SMS Kolberg a dalších 35 torpédoborců.

Britské lodě, jež se zúčastnily bojů, pak byly pak tyto : HMS New Zeeland, HMS Indomitable, HMS Lion, HMS Tiger, HMS Princess Royal, 4 lehké křížniky a 18 velkých torpédových lodí.

Britům nedělalo problém díky tomu, že dokázali dešifrovat německé rozkazy, vypátrat německý lodní svaz. Samotná bitva pak začala 24. 1. 1915 a spustil ji dělostřelecký souboj mezi lehkým křižníkem Aurora a Kolberg. Němci se dali téměř ihned na ústup, ale Britové je pronásledovali.

Časová linie bitvy:

24. 1 v 09:05 zahájily Lion, Princess Royal a Tiger palbu na nejpomalejší německou loď SMS Blücher.

10:30 vyletěly do vzduchu dvě věže Blüchera, loď neustále zpomalovala, až nakonec úplně zastavila. Posádka se však odmítla vzdát a bojovala skutečně do posledního dechu.

12:30 Blücher po 70 dělostřeleckých zásazích klesl ke dnu. Britové zajali 234 námořníků, ostatních 792 zahynulo v boji nebo se utopilo.

12:45 Nařídil admirál Beatty návrat na základnu.

SMS Blücher se převrací na bok a potápí se

sms blucher

                                  Potápějící se SMS Blücher (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

Zajímavostí je, že právě nejpomalejší německá bojová loď zachránila celý německý námořní svaz. Německý kontradmirál Hipper se rozhodl, že poškozený SMS Blücher obětuje, aby zachránil ostatní německá plavidla.

Britský admirál nařídil HMS Indomitable a lehkým křižníkům, aby Blücher ,,dorazily", ostatní plavidla měla pokračovat v ,,honu" na německý námořní svaz. Jenže v tomto okamžiku nastal problém v signalizaci rozkazů. Na HMS Lion (vlajková loď) vypadla elektřina, a tak se rozhodla rozkaz signalizovat. Většina velitelů byla zmatená a nepochopila správně vysílané signály. Nakonec se všechny nepoškozená britská plavidla vrhla jen na plavby neschopný Blücher. Beatty se ještě pokusil obnovit pronásledování německého lodního svazu, nicméně ten byl v tu dobu již dostatečně daleko na to, aby jej Britové dohnali. Beatty se proto rozhodl k návratu na základnu. Po bitvě se valila na britské velitele vlna kritiky. Vyčítalo se jim, že nezabránili úniku německého svazu a že mu tudíž nezpůsobily výrazné ztráty.

Němci pak na druhé straně z výsledku bitvy rozhodně zklamaní nebyli. Proti mohutnému britskému námořnímu svazu by pravděpodobně neměli šanci. Rozhodnutí kontradmirála Hippera ponechat SMS Blücher svému osudu bylo v kritickém okamžiku asi jediné řešení, které dávalo Němcům nějakou šanci na záchranu, a to se jim také díky britským nedorozuměním podařilo.


Zdroj: First World War, Wikipedia

 

 

¨

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace