Bitva v průlivu Surigao – americká pomsta za Pearl Harbor

Bitva v průlivu Surigao – americká pomsta za Pearl Harbor
Popisek: Bitevní loď USS West Virginia
08 / 12 / 2019, 13:00

Tato bitva byla významná několika fakty. Je to poslední bitva mezi bitevními loděmi, které spolu bojovaly děly, je to poslední bitva, kde se využilo manévru „T“ proti nepříteli. Mimoto, to byla i bitva, kterou je možné brát jako pomstu za Pearl Harbor. Proč? To a více se dozvíte v článku.

Bitva v průlivu Surigao byla součástí největší námořní bitvy v Tichomoří během 2. světové války, tedy bitvy u Leyte, která proběhla mezi 23-26. říjnem 1944.

Síly na bojišti byly rozděleny takto: americké námořnictvo pod velením kontradmirála Jesse B.Oldendorfa měla k dispozici 6 bitevních lodí a obrovské množství lehčích lodí, zatímco císařské japonské námořnictvo pod velením admirála Nishimury pouze 2 bitevní lodě Fusó a Jamashiro, křižník Mogami a 4 torpédoborce.

Bitevní loď Yamashiro

Japonský admirál vplul do uzávěry tvořené těžkými jednotkami amerického námořnictva 24. října okolo třetí hodiny ráno. Ke dnu šly posléze obě japonské bitevní lodě, tři torpédoborce a poškozený těžký křižník Mogami dorazily ráno americké letouny Avenger.

Ztráty na americké straně činily pouze 1 torpédoborec a 50 námořníků.

A proč tedy odplata za Pearl Harbor?

Všechny americké bitevní lodě (s výjimkou Mississippi) byly v Pearl Harboru v neděli 7.prosince 1941 během útoku japonského námořnictva a všechny byly potopeny nebo utrpěly vážné škody, ale po opravě a návratu do služby porazily japonskou flotilu admirála Nishimury.

Bitevní lodě v Pearl Harbor

Jednalo se o bitevní lodě USS West Virginia BB-48, USS Maryland BB-46, USS Tennessee BB-43, USS California BB-44 a USS Pennsylvania BB-38.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace