Bláznivý americký pilot pronásledoval ,,skopčáka" pod Eiffelovkou a sestřelil ho

Bláznivý americký pilot pronásledoval ,,skopčáka&quote; pod Eiffelovkou a sestřelil ho
27 / 02 / 2019, 13:00

Američan William „Bill“ Overstreet Jr. byl zvyklý dělat bláznivé kousky už v dobách svého výcviku. Občas děsil farmáře nebo podlétal pod mostem Golden Gate Bridge v San Francisku. Známým se ale stal tím, co provedl v okupované Paříži pod Eiffelovou věží.

Overstreet se narodil v Clifton Forge ve Virginii 10. 4. 1921. Po útoku na Pearl Harbor vstoupil do armády a chtěl se stát pilotem. Tichému chlapci se jeho sen splnil a absolvoval pilotní výcvik v Kalifornii a Arizoně. Strávil hodiny v letounech BT-13, T-6 Texan a P-40 Warhawk a po ukončení výcviku nastoupil u 357. stíhací perutě, kde létala esa jako třeba Chuck Yeager - první pilot, který překročil rychlost zvuku.

Poté, co byl William prohlášen za bojeschopného, přeplul Atlantik na palubě lodi RMS Queen Elizabeth a v Evropě byl zařazen k 9.letecké armádě a dostal svůj první stroj, Mustang P-51. Doprovázel americké bombardéry nad Německo a svému Mustangu dal později jméno „Berlin Express“.

Overstreet a jeho spolubojovníci se ve svých Mustanzích pohybovali nedaleko Paříže, kde eskortovali bombardéry, když na ně zaútočily nepřátelské Bf-109. Overstreet se dal s jedním z Němců do zuřivého souboje. Němec se snažil odpoutat a dostat nad Paříž, kde doufal, že protiletadlová obrana města nepřátelskou P-51 sestřelí.

Berlínský express již několikrát nepřátelský stroj zasáhl, čelil nebezpečí pozemní palby, ale stále se Němce držel. Ten v posledním pokusu setřást Overstreeta a jeho P-51 zamířil k Eiffelově věži, pod kterou protáhl svůj poškozený Messerschmitt. Overstreet se ho ale držel i pod věží a proletěl pod ní také a způsobil nepřátelskému stroji další zásahy. Nakonec se Bf-109 zřítil k zemi.

Americký pilot dal svému Mustangu plný plyn a podařilo se mu uniknout palbě flaku ze země a bezpečně opustit horké nebe nad Paříží.

Overstreet nadále doprovázel bombardéry nad nepřátelské území a během dne D provedl on a jeho skupina 8 letů na podporu vylodění Spojenců v Normandii 6. června 1944.

Po válce byla jeho kariéra méně dobrodružná, stal se účetním. Francie na jednoho ze svých osvoboditelů ale nezapomněla a bývalý vojenský pilot převzal 6 .června 2009 nejvyšší francouzské vojenské vyznamenání Ordre national de la Légion d'honneur.

Statečný letec zemřel 29.prosince 2013 ve věku 92 let.

 

Zdroj: Warhistory Online

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace