Blízké setkání třetího druhu: SR-71 a MiG-31 nad Murmanskem

Blízké setkání třetího druhu: SR-71 a MiG-31 nad Murmanskem
Autor: Public Domain, Blair Bunting|Popisek: Lockheed SR-71 "Blackbird"
03 / 03 / 2021, 10:00

6. října 1986 letěl Ed Yeilding se svým SR-71 nad Barentsovým mořem u pobřeží Murmansku. Zatímco se pohyboval v mezinárodním vzdušném prostoru, jeho RSO Curt Osterheld měl plné ruce práce s fotografováním sovětských základen.

Yeilding se pomalu nakláněl směrem k Murmansku, když si Yeilding všiml kondenzačních stop blížících se k jeho letadlu. Americký pilot správně hádal, že kondenzační stopy patří sovětskému stroji MiG-31 Foxhound, a odhadl, že MiG k němu letí nadzvukovou rychlostí, ve výšce 40 000 stop. SR-71 se nacházela ve výšce 75 000 stop a protože obě letadla letěla nadzvukovou rychlostí k sobě, vzdálenost mezi nimi se rychle zmenšovala.

Letouny se však neměly setkat čelně, SR-71 se chystal otočit o dalších 90 stupňů, čímž by dokončil svůj 180° obrat, aby se vyhnul vstupu do sovětského vzdušného prostoru.

Sovětský kapitán Michail Mjagkij mířil před SR-71, aby jeho MiG-31 (nebo jedna z jeho raket R-33) protnula trajektorii SR-71. Cílem nebylo sestřelit SR-71 v mezinárodním vzdušném prostoru, ale okamžitě zmáčknout spoušť, pokud by se americké špionážní letadlo dostalo do sovětského vzdušného prostoru. Sovětští piloti i pozemní dispečeři chtěli, aby se jejich stíhače dostaly co nejblíže americkému Blackbirdu. V té době tím byli Sověti zcela posedlí a všechny normální postupy sovětského letectva byly zahazovány, pokud byla šance dostat se k SR-71.

Mjagkij rozpálil svého Foxhounda na maximální rychlost a vystoupal ze 40 000 stop na 65 000 stop. Yeilding při pohledu z kokpitu Blackbirdu viděl Mig vystupovat 10 000 stop pod SR-71 v odhadovaném dosahu 8 mil. Bylo to poprvé, co byl Yeilding svědkem toho, jak se Foxhound dost přiblížil k Blackbirdu, aby ho skutečně viděl na vlastní oči, jak září v arktickém slunci.

Blackbird ale do sovětského vzdušného prostoru nevstoupil a Mjagkij spoušť nestiskl...

Ze sovětského hlediska to bylo úspěšné zachycení, když se Foxhound přiblížil natolik, že měl Američany v dosahu raket. MiG-31 bylo jediné letadlo schopné dostat se tak blízko k Blackbirdu.

Z amerického pohledu byl SR-71 v bezpečí, když rozdíl v rychlosti a výšce mezi Blackbirdem a MiG-31 znamenal, že sovětská raketa by stěží zasáhla svůj cíl. Kromě toho měl SR-71 jako poslední obrannou linii prostředky elektronického boje.

 

Zdroj: defensionem.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace