Boiraultův stroj - Francouzský experiment z 1. světové měl jeden úkol

Boiraultův stroj - Francouzský experiment z 1. světové měl jeden úkol
Popisek: Boiraultův stroj
04 / 01 / 2020, 16:30

Jedním z experimentálních vozidel, který Francouzi postavili za první světové války, byl i Boiraultův stroj. Na tehdejší dobu bezesporu disponoval sci-fi konstrukcí s nekonvenčním designem. Stroj měl za úkol především překonávat široké zákopy a různé překážky na bojišti.

boirault

I Francouzi experimentovali během první světové války s nejrůznějšími vozidly. Boiraultův stroj, který je pojmenován po svém konstruktérovi Lousi Boraultovi, bychom mohli označit za jakéhosi předchůdce tanku,

Vývoj tohoto pozoruhodného vozidla spadá do období první světové války. Cílem konstruktérů v čele s již zmiňovaným Louisem Boiraultem bylo postavit takové vozidlo, které bude schopné překonávat zákopy vzniklé výbuchem granátů či zátarasy z ostnatého drátu na bojišti. Stavbu prototypu posvětilo v lednu 1915 francouzské ministerstvo války.

30tunové vozidlo bylo 8 metrů dlouhé a 3 metry široké. Konstrukce vozidla vypadala tak, že ve středu se nacházela kabina pro dvojčlennou posádkou s pohonnou jednotkou a převodovkou, kolem níž byl postaven systém šestidílného pohyblivého rámu (každý díl měl rozměry 4 x 3 metry a čtyři příčky), jehož překlápění umožňovalo pohyb. Směr pohybu dopředu či dozadu určoval řidič přesouváním kabiny ve středu rámu.

I když vojenští představitelé zpočátku považovali Boiraultův stroj za robustní a důmyslné vozidlo, konstrukční a technické vady byly u něho zřejmé a natolik závěžné, že vozidlo nebylo způsobilé být nasazeno do války. Především bylo velmi pomalé, což způsoboval neefektivní systém pohybu a stroj nevyvinul vyšší rychlost než 3 km/h. I když vozidlo překonalo i široký zákop, díky své ,,nemotornosti" a problémům s otáčením se ukázala ke zklamání jeho konstruktérů i vojenských špiček jeho nepraktičnost. 

Louis Boirault se však nehodlal vzdát. Proto byly provedeny na stroji v roce další změny 1915, ty ovšem nakonec vedly ke stejným závěrům - Boiraultův stroj byl příliš pomalý, vydával velký hluk, měl vážné problémy s manévrovatelností, proto je tedy nepoužitelný na bojišti. To však zatím ještě neznamenalo ukončení projektu, právě naopak.

boirault2

Vznikl druhý prototyp (Boirault II) připomínající ,,obrněnou krabici" s trojčlennou posádkou, stroj byl lehčí, menší než první prototyp a byl také pancéřovaný. Kolem pancéřovaného trupu ,,obíhalo" šest pojezdových desek. Testy tohoto prototypu se uskutečnily v srpnu 1916, nicméně opět se ozvala stará bolístka, a to příliš malá rychlost. Vozidlo se mohlo pohybovat rychlostí pouze 1 km/h. Projekt byl tak definitivně ukončen, když se francouzské Ministerstvo války rozhodlo pro sériovou výrobu tanku Schneider CA1.

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace