Bombardér navrhnutý vo väzení - Tupolev Tu-2

Bombardér navrhnutý vo väzení - Tupolev Tu-2
Autor: By Max Smith release into the PD, but a photo credit would be nice - Own work (Own photo), Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2584579|Popisek: Tu-2 v čínskom múzeu.
07 / 08 / 2018, 10:00

Tupolev Tu-2 je ruský, dvojmotorový bombardér, používaný počas druhej svetovej vojny, a krátko po nej. Tento bombardér je z dielne Andreja Nikolajoviča Tupoleva, a bol používaný k viacerým účelom.

Návrh na vývoj nového bojového bombardéra dostala skupina Andreja Nikolajoviča Tupoleva, počas druhej polovice roku 1938. Problém bol v tom, že Andrej Nikolajovič Tupolev bol od roku 1937 uväznení, prvotné predstavy tohto bombardéru teda smerujú do väznice, odkiaľ bol však nakoniec prepustený.

psali jsme: Video: Americký superstíhač F-22 pohledem posádky ruského bombardéru Tu-95

Kvôli rôznym zdržaniam, začali práce na ANT-58 (neskôr Tu-2) až 1.marca 1940, ale prototyp musel počkať až na dokončenie vývoja motora, kvôli čomu vzlietol prvý prototyp až 29.januára 1941. Aj cez výborné výkony pri skúškach  bol naďalej vylepšovaný a v roku 1943 sa dostal do sériovej výroby ako Tu 2-s.

Prvý exemplár bol nasadený v roli bombardéra na jar, v roku 1944. Pre svoje kvality Tu-2 po vojne zostával plnohodnotným bojovým lietadlom.  

psali jsme: Obojživelné sovětské letadlo Bartini VVA-14

Po vojne vznikalo niekoľko verzií tohto bombardéra, sériová výroba skončila až v roku 1948. Počas druhej svetovej vojny sa stihlo vyrobiť 1111 kusov, po vojne sa stihlo vyrobiť ďalších 1416 kusov všetkých verzii.

Zaujímavosti
-Konštrukčný tým A.N.Tupoleva vyvinul lietadlo počas pobytu vo väznici Butyrka, aj napriek tomu mal TU-2 skvelé vlastnosti a zaistil Tupolenovi a jeho kolegom prepustenie na slobodu a vyznamenanie Stalinovým rádom.

-Napriek tomu že bol Tu-2 navrhnutý ako bombardér, piloti ho prirovnávali k dvojmotorovým stíhačkám, Tu-2 sa mimo iné osvedčil výborne aj v roli stíhačky.

-Tu-2 slúžil aj ako strmhlavý bombardér, prieskumné lietadlo alebo ako nosič torpéd.

- Na Tu-2 boli vyskúšané mnohé ''zlepšováky'', ako napríklad 6 m dlhý kužeľ v prednej časti lietadla, pomocou ktorého mali byt preražané balónové zátarasy. Z inej verzii sa zase stala lietajúca skúšobne pre prúdové motory Rolls-Royce Nene. Taktiež sa testovalo aj umiestnenie 88 samopalov PPŠ-41 Špagin v pumovnici, ktoré mali strieľať pod uhlom 45°


Nasadenie
-2.svetová vojna.
-Korejska vojna
-neskôr letectvo KLDR
                            Bulharska
                            Číny
                            Poľska
                            Rumunska
                            Juhoslávie
                            Maďarska.

Rozmery v metroch:
Rozpätie: 18,86
Dlžka: 13,8
Výška: 4,55
Nosná plocha (m2): 48,8

Technické údaje
Pohon: 2x hviezdičkový štvorválec Švecov AŠ-82FN, každý s výkonom 1380kW.
Maximálna rýchlosť: 547 km/h pri výške 5 400 m.nm.
Počiatočná stúpavosť: 5000 m za 9,5 min.
Dolet: 2100 km.
Dostup: 9500 km.
Hmotnosť: 7474 kg prázdná, 11 360 vzletová

Výzbroj: 
-2x kanon ŠVAK kalibru 20mm
-3x gulomet UBT kalibru 12,7mm
-až 4000 kg pum

Zdroje: www.century-of-flight.net, Youtube,  Facebook/ 2 svetová vojna 1939-1945

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace