Letov Š-16 - první československý letoun s celokovovou kostrou

Letov Š-16 - první československý letoun s celokovovou kostrou
Autor: https://hu.wikipedia.org/wiki/Letov_%C5%A0%E2%80%9316#/media/F%C3%A1jl:ERP6d2738_00_Letov_S16.jpg|Popisek: Letov Š-16
13 / 06 / 2019, 13:15

Československý letoun Š-16 byl dalším letounem z ,,dílny" známého konstruktéra Aloise Šmolíka. Mělo ho v užívání například Lotyšsko či Turecko.

V některém z minulých článků jsme se věnovali jednomotorovému dvouplošníku Letov Š-1, jehož konstruktérem byl Alois Šmolík, a který byl naším prvním sériově vyráběným vojenským letounem. Dnes si něco více povíme o bombardovacím a průzkumném letounu Letov Š-16, na kterém měl rovněž ,,lví" podíl již zmíněný konstruktér Šmolík.

Vývoj nového letounu začal v polovině dvacátých let a postupoval relativně rychle. První let se sukutečnil již v roce 1926 a zařazen do služby byl stroj v roce 1928. Š-16 měl jedno unikum - byl to první československý letoun s celokovovou kostrou, která byla potažena převážně plátnem. Trup letounu byl zhotoven z ocelových trubek, křídla z duralaminu, ocasní plochy byly kovové. Letoun měl původně plnit průzkumné funkce, protože ve vzduchu vydrželo při plném výkonu 5,5 hodiny.

letov-turecko

                                                         Letov Š-16T Tureckého letectva

 

Délka letounu činila 10,22 m, výška 3,23 m, rozpětí křídel 15,30 m. Maximální rychlost stroje byla 230 km/h (při zemi), 217 km/h (v 1 800 m). Vzletová hmotnost letounu činila 2 450 kg, dostup 6 500 m. Š-16 poháněl motor Lorraine-Dietrich 12Eb, jehož maximální výkon činil 490 koní (360kW) při 2050 otáčkách za minutu. Letoun byl vyzbrojen jedním synchronizovaným kulometem ráže 7,7, mm, který doplňoval jeden pohyblivý kulomet Lewis stejné ráže. Stroj měl tři velké pumové závěsníky pro pumy o hmotnosti 50-200 kg a 12 malých pro bomby o hmotnosti 10-20 kg.

Prototyp Š-16.1 vzbudil pozornost na na letecké výstavě v Paříži, kde se o něj zajímali zástupci z Lotyšska a dalších zemí. Stroj byl posléze také exportně úspěšný. Projevily o něj zájem Turecko, kam se vyvezlo ve verzi Š-16T 16 letounů Lotyšsko, které dostalo 21 letounů v exportní verzi Š-16L. Méně úspěšná pak byla exportní verze plovákové Š-16J určené pro Jugoslávii. Pro ni byl určen jeden exemplář. Plováky německé firmy Dornier však nadměrně korodovaly a trpěly netěsností, a tak byl po zkouškách letoun vyřazen z provozu. 

Š-16 pak má na kontě ještě jeden unikát. Byl prvním československým letounem, který po vlastní ose doletěl do Japonska. Dálkový přelet se uskutečnili v roce 1927 a ve stroji seděli podplukovník Skála s mechanikem Tauferem.

V Československu se vyrobilo celkem 115 kusů stroje Š-16. Ve výzbroji československého letectva zůstaly stroje Š-16 do roku 1936, kdy byl postupně nahrazovány modernějšími letouny Letov Š-328, což byl před válkou nejrozšířenější jednomotorový bombardovací a pozorovací letoun. 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace