Bomby na Káhiru se snesly z izraelských B-17 i díky Československu

Bomby na Káhiru se snesly z izraelských B-17 i díky Československu
Autor: Public domain|Popisek: Izraelské B-17
23 / 01 / 2021, 10:00

Když den po vyhlášení státu Izrael napadly letecké síly Egypta 15. května 1948 Tel Aviv, začal mladý stát obklopený nepřáteli hledat cestu, jak na útoky odpovědět. Jediné těžké bombardéry, které šlo v té době pořídit byly již poněkud obstarožní americké B-17.

Bombardéry B-17 byly získány díky muži jménem Al Schwimmer, který za druhé světové války létal jako palubní inženýr v USAAF. Ten v průběhu druhé poloviny roku 1947 koupil a dodal do Izraele přebytečná dopravní letadla z USA, která se nakonec stala základem dopravní letky izraelského letectva. Schwimmer našel budoucí izraelské bombardéry mezi letadly B-17, které již létaly v četných leteckých společnostech, vzniklých po skončení druhé světové války.

Dvě B-17 (sériová čísla 44-83851 a 44-83753) byly koupeny za 30 000 USD od Charlese Winterse, který je používal pro nákladní přepravu mezi Floridou a Portorikem, zatímco další dvě letadla byla zakoupena od Donalda H. Robertsa z Tulsy. Všechny čtyři B-17 byly legálně registrované, komerčně upravené a mohly tedy přeletět vlastní silou z USA do Izraele.

Naplánovaná cesta létajících pevností vedla z Miami do San Juan v Portoriku, ze San Juanu do Santa Maria na Azorech, z Azor do Žatce v Československu. Tento přesun dlouhý 10 600 kilometrů trval 38 hodin a letouny překonaly nejen Atlantik, ale také Železnou oponu.

Protože americké úřady s celou akcí nesouhlasily, nakonec do Izraele dorazily jen 3 bombardéry, čtvrtý byl na žádost USA zabaven Portugalci na Azorech. V Žatci letouny přistály 17. června 1948 a po natankování a dovybavení pokračovaly do Izraele.

Nakonec tři B-17 dorazily do Izraele a díky nim bylo izraelské letectvo schopno reagovat na egyptské bombardování jen o dva měsíce později, když tři létající pevnosti zaútočily na Káhiru. Tyto bombardéry byly také prvními letouny, který používala legendární 69. letka The Hammers (Kladiva), která dnes létá s dalším produktem společnosti Boeing, výkonným F-15I Ra'am (Hrom).

Létající pevnosti sloužily v izraelském letectvu až do roku 1957.

 

Zdroj: The Aviationist

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace