Bože, vybuchla nám další bitevní loď – ne, to jen HMS Agincourt vypálila u Jutska ze svých 14 děl

Bože, vybuchla nám další bitevní loď – ne, to jen HMS Agincourt vypálila u Jutska ze svých 14 děl
Autor: By not stated - This is photograph SP 564 from the collections of the Imperial War Museums (collection no. 1900-01), Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12110804|Popisek: HMS Agincourt
09 / 05 / 2021, 10:00

204 metrů dlouhá bitevní loď toho na moři sice moc nedokázala, ale byla jedním z důvodů, proč Turecko válčilo na straně Centrálních mocností. Britové totiž tuhle dlouhou anakondu se sedmi dělovými věžemi Turkům bezostyšně ukradli.

Loď měla být odpovědí na superdreadnoughty námořnictva Chile, ale chaos na brazilské straně ohledně peněz za loď, nebo ohledně její výzbroje, která kolísala od nízké ráže 305 mm až po gigantických 406 mm znamenal, že loď měla skončit v tureckých rukou, kdy stát přezdívaný „nemocný muž na Bosporu“ uspořádal celonárodní sbírku na koupi lodi.

V roce 1914 byla loď prodána Osmanské říši a dokončena v devonportských loděnicích jako Sultan Osman I. Komplikované vztahy před počátkem 1. světové války ale způsobily, že Velká Británie loď Turecku zabavila bez náhrady a zařadila ji do služby v srpnu 1914 pod jménem HMS Agincourt, tedy jménem připomínajícím památnou bitvu u Agincourtu, kde 25. října 1415 porazil anglický král mnohem početnější francouzské vojsko.

Mimochodem dramatické zabavení lodi, na které byla již vztyčena osmanská vlajka a naloděno 500 námořníků nařídil tehdejší první lord admirality Winston Churchill.

HMS Agincourt byla opravdu originální. Jako jediná loď měla 14 děl BL MK XIII hlavní ráže 12" (304,8 mm) umístěných v sedm (!) dělových věžích. Dvě věže byly na přídi, dvě uprostřed lodi a zbývající 3 na zádi. Doplňková výzbroj byla tvořena 20 děly ráže 152 mm, 10 děly ráže 76 mm a nezapomnělo se ani na torpédovou výzbroj 3x533 mm. Loď měřila 204,7 metru a plný výtlak byl přes 30 000 tun. Dělové věže nebyly v případě HMS Agincourt pojmenovány A, B, C, jak bylo v Royal Navy obvyklé, ale podle dní v týdnu.

Hmotnost sedmi dělových věží ale znamenala, že pancéřování bylo lehčí, než bylo u dreadnoughtů té doby obvyklé. Paluba měla pouhých 64 mm pancíře, na bocích lodi byla tloušťka 229 mm a dělové věže hlavní ráže a velitelská věž 305 mm. Výkon 4 turbín dosahoval skromných 34 000 HP a loď byla schopna dosáhnout za ideálních podmínek rychlosti až 22 uzlů a během testů dokonce 23 uzlů.

Loď se zúčastnila slavné bitvy u Jutska (Skagerraku) a říká se, že když loď vypálila ze všech svých děl, byla tak zahalena v kouři, že na britské straně propukla panika, že loď vybuchla. Další pikantností bylo, že si její kapitán nechal přímo před nosem uniknout těžce poškozený německý bitevní křižník SMS Seydlitz, který se plížil z bitvy s více než 5 000 tunami mořské vody v podpalubí a s palubou téměř na úrovni mořské hladiny.

Po válce byla HMS Agincourt nabídnuta Brazílii, ale ta už loď nechtěla, a její konec zpečetila Washingtonská námořní smlouva, na základě které byla v roce 1924 sešrotována.

Zdroj: Skagerrak 1916, smsnavy.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace