foto: San Diego Air & Space Museum, public domain/Breguet 14
Nejen Československo mělo ve svých řadách úspěšný francouzský dvojplošník Breguet 14, který se zapsal nesmazatelnou stopou do historie.
Pokud bychom měli jmenovat jeden příklad úspěšného a kvalitního francouzského letounu v období první světové války i po něm, byl by to dozajista Breguet 14, který plnil roli bombardéru a průzkumného letounu. Jedná se rovněž o letoun, který byl vyroben ve velkém množství a jeho produkce pokračovala až do roku 1928. Celkem se vyrobilo okolo 8 000 strojů.
První let Breguetu se uskutečnil 21. listopadu 1916 a záhy byl zařazen do služby. Charakteristický je letoun tím, že při jeho konstrukci bylo využito větší množství duralu, který nahradil běžně užívané dřevo. Z tohoto důvodu se mohl Breguet 14 pyšnit dobrou manévrovatelností, poměrně velkou rychlostí a spolehlivostí. Nadto byl stroj velmi dobře ovladatelný. Překonal tak svým ve své době řadu stíhačů. Silná konstrukce pak přirozeně snesla větší poškození, než kdyby byla kompletně ze dřeva.
Délka letounu činila 8,90 m, rozpětí 14,36, pojal dvoučlennou posádku.Pohonnou jednotku zajišťovala jeden vidlicový motor Renault 12Fcx o výkonu 223,7kW. Maximální rychlost činila 195 km/h ve výšce 4 000 m. Breguet 14 byl vyzbrojen jedním synchronizovaným kulometem ráže 7,7 mm, dvěma pohyblivými kulomety Lewis ráže 7,7 mm a čtyřmi leteckými pumami ráže 12 cm.
Psali jsme
Skeleton tank představoval americký experiment z první světové války. Vozidlo mělo mít podle ideálních propočtů lehkost francouzských legendárních...
Letoun vznikl v řadě modifikací, z nichž například jmenujme dvoumístný průzkumný stroj Breguet 14 A.2, Dvoumístný průzkumný stroj, který byl vybaven fotografickou kamerou a palubní vysílačkou, Breguet 14 B.2, dvoumístný bombardér s nosností až 370 kg pum, Breguet 14 E.2, cvičná verze, či Breguet 14AE, který představoval prototyp stroje pro službu v koloniích zkoušený v roce 1920.
Zároveň byl Breguet 14 exportován do řady států. Jedním z nich bylo i Československo, které nakoupilo v roce 1919, tedy těsně po válce, celkem 10 strojů. Dalšími provozovateli se stala Brazílie, Japonsko, Finsko, Belgie nebo Polsko. Samostatnou kapitolou jsou pak USA, které si objednaly přes 600 Breguetů. Breguet 14 se tak řadí mezi úspěšné francouzské zahraniční artikly.
Na svém vrcholu bylo vybaveno nejméně 71 francouzských letek stroji Breguet 14, a nasazeny na západní frontu v první světové válce. Tam se zúčastnily řady akcí, například zasáhly do bitvy u Lysu v dubnu 1918 proti Němcům. Po skončení 1. světové války byly Breguety nasazeny také do koloniálních bojů v Africe a v Asii, kdy se podílely na potlačení povstání v Maroku či Vietnamu. Francouzské stroje se zúčastnily i sovětsko-polské války, která skončila v roce 1921 Rižským mírem, kdy se Polákům podařilo uhájit svobodu.
O kvalitách Breguetů svědčí také fakt, že byly vyřazeny až v roce 1932 a prokázaly nejen Francii velmi dobré služby.
Zdroj: militaryfactory.com, Wikipedia
Tagy