Byl velitel britské squadrony zabit vlastními?

Byl velitel britské squadrony zabit vlastními?
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Hurricane Mk I
10 / 05 / 2022, 16:30

Kolem roku 2000 se začaly ve velké míře objevovat články s tématikou palby do vlastních řad (Friendly Fire). Osobně se domnívám, že jejich účelem bylo získat mediální prostor a odtáhnout pozornost od důležitějších témat, jako byla úspěšnost některých německých es a vysoké ztráty RAF v bojích. Bohužel, často šlo o tzv. fake news. Jednou z těchto historek je i smrt velitele 79. Squadrony 7. července 1940.

Jak jsem se zmínil minule, toto období není nepochopitelně zařazeno do bitvy o Británii, přesto, že mnohé akce se odehrávaly nad britským územím a ztráty nebyly zrovna malé. Letecké boje toho dne začaly ráno kolem 05.30, když S/Ldr Peel a P/O Wakeham od 145. Squadron poslali k zemi průzkumný Dornier 17P a od 2.(F)/123, přičemž stejný kousek se povedl i S/Ldr Aitkenovi a F/O Clydeovi z 601. Squadrony. Přibližně v 09.47 byl při útoku na Dornier 17 naopak sestřelen P/O John Cruttenden, člen žluté sekce. Při nouzovém přistání severovýchodně od Bognor Regis byl vyklánějící se pilot doslova vysát ven a přistál v pořádku asi 18 m od zničeného Hurricanu Mk.I L1849/FT-E.

Větší souboj se odehrál kolem 13.00, kdy Spitfiry 54. Squadrony zaútočily na jeden He 111 od 4./KG 4, ve kterém byl zraněn Fw. Hans Jaffke. Karty se ovšem rychle otočily, když na ně udeřily Me 109 od 7./JG 51. P/O Alan Roberts McLeod Campbell (Kanaďan, zelený 2) byl zraněn palbou a znovu letěl až 25.7.40, přičemž jeho R6711 byl zničen. F/O Desmond Annesley Peter McMullen (zelený 1) byl rovněž lehce zraněn palbou a jeho P9389/KL-A byl poměrně vážně poškozen, byť znovu letěl již 15.7.40. Britský opravárenský systém byl ostatně nejlepší na světě. Třetím sestřeleným byl P/O Edward Jack Coleman (zelený 3), který byl opět jen lehce zraněn a jeho P9390 zničen. Němci si příliš optimisticky nárokovali 4 Spitfiry, byť nevíme, jestli všechny byly uznány.

Největší souboj stíhačů se odehrál před jednadvacátou hodinou britského času. Přesně ve 20.19 dostala 65. Squadrona rozkaz k poplachovému startu, přičemž do vzduchu vyslala pouze dvě sekce, modrou a zelenou. Obě se přiblížily k hranici pobřeží ve výšce 12 000 stop (3658 m) mezi Dover a Folkestone, když pod sebou ta zelená zahlédla nepřítele, o čemž F/O George Victor Proudman (zelený 1) informoval F/Lt Sanderse (modrý 1, P9436). Zelená sekce se pak ztratila z dohledu, protože modrá se zapletla do boje s Me 109. F/Sgt Franklin (N3164) a P/O Hart (R6620) si nárokovali po jednom do moře sestřeleném Me 109, ostatně stejně jako Sanders, ale ve skutečnosti Němci neutrpěli žádnou ztrátu. To, co viděli padat do vody, byli jejich kolegové.

Samozřejmě, nebudeme-li brát v úvahu trapné historky o palbě do vlastních řad, tak Proudmana (R6615), P/O Normana Jamese Brisbanea (zelený 2, R6609) a Sgt Patricka Sherlocka Hayese (zelený 3, N3129) si připsali piloti 5. a 6./JG 51. Poslední z 5 německých nároků nás však bude zajímat nejvíce, Uffz. Eduard Hemmerling (1.) z 6./JG 51, Hurricane severozápadně od Folkestone ve 20.55. Ten je spojen s dalším poplachovým startem, tentokrát u 79. Squadrony. Rozkaz zněl patrolovat v oblasti Dover ve výšce pouhých 8000 stop (2438 m). Hurricane P2756 byl spatřen, když odstartoval jako poslední a snažil se usilovně dohonit své kolegy, poté byl náhle napaden zezadu a hořící padal dolů.

Podle dopisu P/O Williama Henryho „Billˮ Millingtona z 8. července byl sestřelen Me 109. Za jeho kniplem seděl S/Ldr John Davies Cecil Joslin (žlutý 1), který se narodil jako Kanaďan. Vyskočil z letadla v nějakých 2000 stopách (610 m), ale zabil se nárazem o zem asi 250 yardů (229 m) od svého hořícího stroje. Bylo zaznamenáno, že jeho kukla byla těžce popálená a v její zadní části zely dva otvory. Logicky po kulkách. Dave Brocklehurst z The Battle of Britain Museum na základě pochybného svědectví jeho kolegů P/O Stonese a P/O Parkera, kteří se otočili čelem k útočníkům, usoudil, že to byly Spitfiry. Dokonce existuje bojový film č. 51, který má zachycovat F/Sgt Franklina útočícího na Hurricany, ale ten je jen chybně popsán.

Ve skutečnosti jde o cvičný souboj Hurricanů. Dobový novinář Reginald Foster z Herald Tribune událost později v roce 1941 naopak popsal tak, že šlo sestřelený Me 109. Prostě souhrn dojmů a chyb. Kromě stíhačů, utrpěly těžké ztráty i britské bombardéry.            

  

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace