Byla delší než USS Iowa nebo Jamato – „Lady Sara“, nejdelší válečná loď 2. světové války

Byla delší než USS Iowa nebo Jamato – „Lady Sara“, nejdelší válečná loď 2. světové války
Autor fotografie: U.S. Navy photo 80-G-651292, Public Domain|Popisek: USS Saratoga
12 / 08 / 2023, 10:00

S délkou 270,7 metru byla USS Saratoga delší, než legendární bitevní lodě třídy Iowa nebo britská pýcha bitevní křižník HMS Hood. Svou kariéru měla prožít jako gigantický bitevní křižník, díky Washingtonské námořní smlouvě se z ní stala první velká letadlová loď US Navy.

Bitevní křižníky třídy Lexington obsažené v plánu z roku 1916, byly jediné bitevní křižníky, které kdy americké námořnictvo objednalo. Bylo jich plánováno šest a konstrukce měla začít v roce 1921. V souladu s Washingtonskou smlouvou byla stavba posledních čtyř jednotek zrušena a první dvě byly změněny na letadlové lodě nazvané USS Lexington CV-2 a USS Saratoga CV-3.

Video: YouTube

V původní specifikaci jako bitevní křižníky měly mít lodě třídy Lexington 8 děl hlavní ráže 406 mm a 14 děl 152 mm a dokonce i 8 torpédometů ráže 533 mm. Maximální rychlost obrovských lodí měla být díky výkonu 180 000 shp až 33 uzlů, tedy 61 km/h!

Po přestavbě na letadlovou loď byly Lexington a Saratoga vybaveny čtyřmi dělovými věžemi s 8 děly ráže 203 mm a dvanácti protiletadlovými děly ráže 127 mm.

Saratoga byla do služby zařazena o měsíc dřív než Lexington a stala se tak první velkou letadlovou lodí US Navy. Celou svou kariéru strávila jako součást americké Pacifické flotily.

Obě lodě bojovaly v druhé světové válce. Lexington byl potopen v bitvě v Korálovém moři, ale Saratoga přežila nejen zásahy dvěma torpédy, ale i útok pilota kamikadze u Iwo Jimy. Její letadla potopila japonskou lehkou letadlovou loď Ryujo.

Ke konci války již začínala zastarávat, ale ještě na začátku roku 1945 se jako nosič nočních letounů zúčastnila bitvy o Iwo Jimu. Po skončení války byla v srpnu součástí operace Magic Carpet, během které vozila domů americké vojáky.

Saratoga, nejdelší válečná loď druhé světové války skončila jako cílová loď v roce 1946 během nukleárního testu nazvaného operace Crossroads. Přežila první výbuch nazvaný Abel, ale po druhém pojmenovaném Baker šla již ke dnu.

Nyní je společně s japonskou bitevní lodí Nagato největším vrakem, ke kterému se dostanete s běžnými potápěčskými papíry.

Zdroj: warhistoryonline.com, happydivers.cz

 

 

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.