Italský tankový kolos Fiat 2000 se nikdy nedostal do sériové výroby. Neuspěl ani v ,,odbojné" Libyi

Italský tankový kolos Fiat 2000 se nikdy nedostal do sériové výroby. Neuspěl ani v ,,odbojné&quote; Libyi
Popisek: Fiat 2000
25 / 11 / 2019, 10:00

Fiat 2000 byl italský těžký tank, který spatřil světlo světa během první světové války. Nikdy se však nedostal do sériové výroby.

I Italové pracovali během první světové války na nových konceptech svých tanků. Chtělo by se říct, že museli, protože v průběhu první světové války vlastně neměli žádná obrněná vozidla typu tanků. Proto se rozhodli pracovat na ambiciozním konceptu těžkého tanku Fiat 2000, jehož design byl v době první světové války jeden z nejmohutnějších.

A Italové ,,přispěli" několika zajímavými designovými změnami, na rozdíl od ostatních tanků, například britských. Například motor byl separovaný od posádky, nebyl totiž umístěn za prostorem vyhrazeným pro posádku, ale pod ním. Mechanická dispozice vozidla byla též na svou dobu zajímavá. Požadavek na společnost Fiat byl v roce 1915 jasný - měl být zkonstruován bytelný, 40 tunový tank se slušnou výzbrojí, která měla zahrnovat kanon ráže 65 mm. Itálie se také po změně ,,stran" ve válce předvést před svými spojenci z žad Dohody, že umějí postavit svůj originální tank.

fiat 2000

Design tanku byl na světě na začátku ledna 1917, první prototyp, který měl absolvovat zkoušky, však ještě nebyl do června 1917 ještě hotov. Nakonec byl postaven tank, jehož osádku tvořilo 10 vojáků. Vozidlo poháněl vodou chlazený šestiválec Fiat Aviazione A.12 o výkonu 240 koňských sil. Maximální rychlost činila 7 km/h a operační dosah pak 75 km.

Pokud hovoříme o výzbroji, již jsme uvedli na jiném místě, že hlavní zbraní byl kanon 65/17 modello 13 ráže 65 mm, sekundární výzbroj obstarávalo šest kulometů Fiat-Revelli Mod. 1914 ráže 6,5 mm. Tank byl ve své době označován jako nejtěžší tank první světové války, nicméně toto není přesné, protože Fiat 2000 si nikdy v tomto konfliktu nezabojoval.

Mezi lety 1917-1918 Vznikly jen dva prototypy a tank se nikdy nedostal do sériové výroby. Původní požadavek italských vojenských míst přitom zněl na ,,skromných" 50 jednotek. Dva prototypy byly po skončení války odeslány do Libye, aby bojovaly s tamními odbojnými jednotkami. Ale ani zde se neprosadily. V Libyi Fiat 2000 byl schopen vyvinout rychlost toliko 4 km/h, což byla zcela nedostatečná rychlost. Jeden prototyp pak zůstal v Tripolisu a druhý odeslán zpět do Itálie na jaře 1919.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace