Caproni-Campini N.1: Italský experimentální reaktivní letoun. Projekt se zhroutil společně s fašistickou Itálií

Caproni-Campini N.1: Italský experimentální reaktivní letoun. Projekt se zhroutil společně s fašistickou Itálií
Autor: Autor neznámý, public domain|Popisek: Caproni-Campini N.1.
04 / 05 / 2021, 18:30

Itálie pracovala již před druhou světovou válkou na experimentálním reaktivním letounu s názvem Caproni-Campini N.1. Projekt však nebyl nakonec dokončen a padl společně se zhroucením Mussoliniho režimu v roce 1943.

Také Itálie pracovala na svých experimentálních letounech. Už před druhou světovou válkou se pustila do konstrukce reaktivního letounu, kterému dala název Caproni-Campini N.1. Po německém stroji He 178 se jednalo druhý létající proudový letoun na světě. Za vývoj byla odpovědná společnost Caproni.

Koncepci pohonu letounu navrhl inženýr Secondo Campini v roce 1931. Projekt se mu podařilo prosadit do armádních plánů až v roce 1934, ale skutečná realizace projektu nastala vlivem války v Habeši a začátku 2. světové války až v roce 1940. V srpnu tohoto roku se také realizoval první let stroje. Ten si vzal na starost testovací pilot Mario de Bernardi v Taliedu. Let trval celkem 10 minut a de Bernardi během něho dosáhl rychlosti 362 km/h. Druhý prototyp zalétával v roce 1941 již zmíněný de Bernardi a jednalo se o velmi sledovanou událost. Let zahrnoval cestu nad Římem, zahrnoval zastávku v Pise, aby zde doplnil palivo.

Pohon zajišťoval motokompresorový proudový motor. Ten se skládal z pístového motoru, který však nepoháněl vrtuli, nýbrž kompresor. Vzduch byl stlačen kompresorem a vháněn do spalovací komory, do níž bylo vstřikováno palivo. Tah vyvozoval buď pouze proud stlačeného vzduchu, nebo navíc přídavné spalování.

caproni

                                    Motorová zkouška letounu (Foto: autor neznámý, public domain)

 

Osádku letounu tvořili dva lidé. Délka celokovového dolnoplošníku činila 13,12 m, výška 4,70 m a rozpětí 15,86 m. Letoun mohl dosáhnout rychlosti (ve výšce 3000 m) 329 km/h, s přídavným spalováním pak 375 km/h. Dolet letadla byl 3950 m.

Caproni-Campini N.1 se dočkal nejednoznačného přijetí. Na jednu stranu byl nový reaktivní letoun označen jako zásadní mezník v aviatickém průmyslu, nicméně na straně druhé byl celkový výkon stroje spíše podprůměrný, hlavně co se týče rychlosti. Motor nebyl schopen dodat potřebný tah, aby dosáhl kýženého výkonu. Svou roli také hrálo to, že stroj byl moc těžký.

V letech 1940 a 1941 tak byly vyrobeny pouze dva letové prototypy a jeden pro pozemní zkoušky. Nad projektem se začalo definitivně smrákat s pádem Mussoliniho režimu. Testování dvou prototypů pokračovalo do roku 1943, nicméně jeden z nich byl ztracen, když byla továrna Caproni bombardována. V roce 1943 byl Mussolini svržen a to znamenalo konec projektu. Po porážce Itálie byl zbývající prototyp převezen do Velké Británie na zkoumání do Farnborough. Jeho osud je však neznámý.

 

Zdroj: history.net, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace