Celá posádka zahynula. Přes rozkaz ukončit ofenzívní akce ponorkový kapitán útočil ještě 5. května 1945

Celá posádka zahynula. Přes rozkaz ukončit ofenzívní akce ponorkový kapitán útočil ještě 5. května 1945
Autor: U.S. National Archives, volné dílo|Popisek: U-853
24 / 02 / 2021, 10:00

Války trvají do svého posledního okamžiku. Německá ponorka U-853 byla potopena den před německou kapitulací. Její velitel buď nedostal, nebo nerespektoval Dönitzův rozkaz ukončit ofenzívní akce a ještě 5. května 1945 potopil mezi New Yorkem a Bostonem americkou uhelnou loď. Vzápětí byla ponorka sama zničena a zahynulo všech 55 členů posádky.

U-853 byla ponorkou typu IXC/40 a vstoupila do služby 25. června 1943. Šlo o člun s výtlakem 1144 tun na hladině a 1257 tun pod hladinou, dlouhý 76,76 m, schopný vyvinout rychlost 18,3/7,3 uzlu, snesla ponoření až do 230 m, a s dosahem až 25650 km byla schopna operovat u východního pobřeží Spojených států. Nesla 22 torpéd pro čtyři příďové a dva záďové torpédomety, účinné 105mm palubní dělo a standardní protiletadlové zbraně.

První mise probíhala v květnu a červnu 1944. Jejím cílem bylo... sledovat počasí. Mj. i vyhodnocováním počasí v Atlantiku se německé velení snažilo předpovědět, kdy přijde očekávaná invaze západních spojenců do Evropy. Během mise odrazila útok tří Swordfishů z tzv. "obchodních letadlových lodí" (Merchant Aircraft Carrier, MAC), což byly upravené dopravní lodě a tankery, které posilovaly protiponorková opatření atlantských konvojů. Všechny letouny byly zasaženy její palbou, a jeden byl po návratu na loď odepsán jako neopravitelný.

Proti těmto "meteorologickým ponorkám" byla speciálně ustavena stíhací skupina kolem eskortní letadlové lodi USS Croatan, které však právě U-853 dovedně unikala. Posádka Croatanu německé ponorce začala říkat "Moby Dick". Nakonec ji přece jen odposlechem jednoho z hlášení vypátrala a dva Wildcaty ji napadly kulomety, přičemž dva muže zabili a dvanáct zranili - včetně velitele, kapitánporučíka Sommera. Ten však ještě stihl vydat rozkaz k ponoření a bombardéry již vyšly naprázdno. "Moby Dick" unikl a vrátil se na základnu.

video: youtube

Druhá mise již byla ofenzívní, ale neúspěšná. Po návratu byla U-853 vybavena šnorchlem, který umožňoval dobít baterie pod hladinou, což bylo v situaci velmi účinně nasazovaného spojeneckého letectva životně důležité - a především pro operace probíhající v dosahu letounů z pozemních základen. Na svou třetí a poslední patrolu vyplula ponorka pod velením námořního podporučíka Frömsdorfa ve druhé půli února 1945. Zamířila za Atlantik a 1. dubna 1945 jí byl přidělen operační prostor: Mainský záliv. Z hlediska námořního provozu místo více než slibné. Tomu ovšem také odpovídala přijatá protiponorková opatření.

Trochu paradoxně se její první obětí stalo protiponorkové plavidlo. Starý hlídkový člun Eagle Boat 56, který u mysu Elisabeth táhl cíle pro výcvik amerických střemhlavých bombardérů. A přestože byla ponorka napadena torpédoborci, její výskyt v oblasti nebyl potvrzen a podle oficiální zprávy se Eagle Boat potopil v důsledku nehody: výbuchu kotle. Jeho skutečný osud byl zjištěn až v roce 2001 a pozůstalým byla předána Purpurová srdce.

U tohoto mimořádně hubeného výsledku by zůstalo, kdyby velitel ponorky dostal, nebo uposlechl rozkazu, který nechal všem ponorkám Kriegsmarine odvysílat v tu chvíli již říšský prezident Karl Dönitz. Nařizoval zastavit útočné operace a vrátit se na základny. Probíhala jednání o kapitulaci. U-853 však neuposlechla. Namísto toho torpédovala u Point Judith na Rhode Islandu uhelnou loď SS Black Point o výtlaku 5353 BRT, která se tak stala poslední obchodní lodí pod vlajkou Spojených států, jež byla během druhé světové války potopena.

Je pravděpodobnější, že ponorka rozkaz k návratu na základnu nezachytila, než že by se její velitel vzepřel a pokračoval ve válce na vlastní pěst. Jisté je, že tímto útokem, jakkoli stále legitimním, bodl nadporučík Frömsdorf do vosího hnízda. K jeho likvidaci byla ustavena stíhací skupina vedená torpédoborcem Ericsson (DD-440) a složená ze dvou eskortních torpédoborců a fregaty. Ta ponorku ukrytou v hloubce 33 m vypátrala a šestnáct hodin ji zasypávala hlubinnými pumami a minometem Hedgehog. Velitel ponorky zkusil uniknout, vyzkoušel nehybnost, ale proti moderním sonarem disponujícím lodím mu to nebylo nic platné. K torpédoborcům a fregatě se nadto přidaly také dvě vzducholodě, které kromě účinné pomoci při lokalizaci ponorky samy útočily. Ponorka podlehla. Mezi troskami na hladině poté Američané objevili i důstojnickou čepici. Nikdo z posádky nepřežil. 6. května 1945 byly potopeny tři poslední německé ponorky, U-853 byla jednou z nich. Den před kapitulací.

Zdroj: usni.org; uboat.net

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace