Černý čtvrtek amerického letectva – poprava bombardérů B-29 Sověty nad Koreou

Černý čtvrtek amerického letectva – poprava bombardérů B-29 Sověty nad Koreou
Autor: Public Domain by https://media.defense.gov/2009/Jun/25/2000536926/-1/-1/0/090625-F-1234K-159.JPG|Popisek: B-29
16 / 05 / 2021, 14:00

V jasném slunečním světle vysoko nad Korejským poloostrovem zářila formace stříbrných bombardérů B-29 Superfortress. Úkolem 39 strojů 12. dubna 1951 bylo zničit most na čínských hranicích a narušit tok munice a mužů proudících do Severní Koreje.

Těžké bombardéry, které se ploužily oblohou rychlostí 300 mil za hodinu, byly pýchou letectva Spojených států. Letadlo s pístovým motorem, které bylo považováno za „neporazitelné“, pomohlo před šesti lety vyhrát druhou světovou válku proti Japonsku tím, že na ostrov vypustilo desítky tisíc tun bomb a také dvě atomové pumy na Hirošimu a Nagasaki.

Na čínské hranice byly B-29 doprovázeny téměř 50 stíhačkami F-84 Thunderjet, proudovou stíhačkou první generace.

Najednou se z výšky na překvapené Američany vrhlo přibližně 30 moderních stíhaček MiG-15 s šípovým křídlem, výkonnými motory a smrtící výzbrojí. Sovětské letouny zasypaly B-29 a jejich doprovod palbou z kanónů ráže 23 a 37 mm. Letadla se severokorejskými a čínskými znaky ve skutečnosti pilotovali špičkoví sovětští piloti, kteří během druhé světové války zdokonalili své schopnosti proti některým z nejlepších německých es.

Pomalé B-29 byly pro rychlé MiG-15 snadným cílem. Sověti se vrhli dovnitř formace bombardérů a když zase vyletěli ven, k zemi se řítily tři B-29 a dalších sedm bylo těžce poškozeno. Starší doprovodné F-84 byly proti útoku Migů zcela bezmocné. Ve zmatku dokonce američtí piloti stříleli na svá vlastní letadla.

"Naše MiGy zahájily palbu proti B-29,'' vzpomínalo později sovětské eso Sergej Kramarenko . "Jeden z nich ztratil křídlo, letadlo se rozpadalo na části. Tři nebo čtyři letadla začala hořet.“

Pro americké letectvo to byla ponižující porážka. Přestože velení amerického letectva vědělo, že jsou dny pístových bombardérů sečteny, neočekávali, že to bude právě tento den, který se stal známým jako Černý čtvrtek. Americké bombardovací mise nad oblastí Sinuiju v Severní Koreji byly přerušeny na dobu tří měsíců, dokud nebyl dostatek letek vybavených stíhačem F-86 Sabre se šípovými křídly, který sovětským MiG-15 vyrovnaly.

V roce 1951 byla B-29 Superfortress již létající starožitností a situace na nebi se pro bombardéry vyvíjela velmi špatně. Tato bitva změnila povahu americké letecké kampaně nad Koreou.

MiG-15 šokoval Západ svými schopnostmi. Toto letadlo vypadalo podobně jako Sabre, ale bylo schopno se dostat do větší výšky a na rozdíl od amerického stíhače mělo dělovou výzbroj tvořenou dvěma děly ráže 23 mm a jedním ráže 37 mm. Kanónová výzbroj Migů měla na B-29 destruktivní účinek. Díky schopnost likvidace B-29 právě kvůli dělu ráže 37 mm, se o B-29 nad Koreou začalo mluvit jako o „hořících golfových míčcích“. Strategie hit-and-run znamenala, že po každém průletu Mig-15 formací bombardérů šel nějaký k zemi, nebo byl tak poškozen, že své bomby nad cíl nedonesl.

Mig-15 byl tak skvělý, že starší stroje jako Shooting Star nebo Thunderjet musely být z korejské oblohy staženy, protože nebyly schopné nejen ubránit bombardéry, ale ani sami sebe.

V onen Černý čtvrtek tedy Sověti nejen zabránili bombardování mostu přes řeku Yale, ale zároveň ukázali světu, že jejich stroje jsou aktuálně na stejné či vyšší úrovni než ty americké.

B-29 čekaly pak 3 měsíce, než dorazil dostatečný počet moderních F-86 Sabre, aby se těžké bombardéry mohly v jejich doprovodu opět odvážit pokračovat v bombardování zásobovacích tras u čínských hranic.

Podmínky na nebi se už navždy změnily. MiG-15 bylo velmi robustní letadlo, což byla vlastnost, kterou sovětští designéři vdechli všem svým strojům po celou dobu studené války. Sovětská letadla dokázala fungovat v mnohem drsnějších podmínkách a na mnohem drsnějších letištích než americká.

Zdroj: Smithsonian MAGAZINE, WarHistory.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace