Černý orel vyzval Hitlerova maršála Göringa na letecký souboj nad kanálem La Manche

Černý orel vyzval Hitlerova maršála Göringa na letecký souboj nad kanálem La Manche
Autor fotografie: Kalken, van / DLC - http://proxy.handle.net/10648/f7bf635c-73d6-d08b-ee88-eb627d90103e, (CC0 1.0)|Popisek: Hubert Fauntleroy Julian
03 / 11 / 2022, 10:00

Trinidadský rodák Hubert Fauntleroy Julian se v Etiopii střetl s Italy, ve Finsku chtěl během Zimní války pomoci proti sovětským hordám a nad kanálem La Manche si to chtěl rozdat v souboji s Hermanem Göringem.

Hubert se narodil roku 1897 v Trinidadu a poprvé viděl letadlo roku 1913, když během letecké show zemřel v troskách svého stroje Frank Boland. Létající stroje se posléze staly Julianovým osudem.

Po první světové válce opouští Julian rodný ostrov a míří do Kanady, kde se mimo jiné seznamuje s leteckým esem Billy Bishopem, který ho učí létat. A jak k jejich setkání došlo? Jednoho dne byl Julian na letišti, když se u něj zastavil Billy Bishop, v té době kanadský letecký maršál. "Umíš létat?" zeptal se Bishop Juliana. Ten odpověděl, že neumí. "Umíš řídit auto?" zeptal se Bishop. Julian řekl, že umí. "Dobře, naučím tě létat." A to byl začátek Julianovy letecké kariéry.

V roce 1921 míří Julian do USA, usazuje se v Harlemu, pokračuje v létání a skáče s padákem. Získává zde svou přezdívku “Černý orel z Harlemu”. Během jednoho seskoku padákem hrál Julian na pozlacený saxofon.

Spolu se svým obchodním partnerem plánoval transatlantický let, pro který si koupili starý hydroplán, ale když se za přítomnosti tisícovek diváků vznesli s letounem nazvaným Etiopia do vzduchu, zjistili že mají plovák plný vody a rozbili se o nábřeží v New Yorku. Julian provedl ještě dva pokusy, ale byl neúspěšný. Když Atlantik překonala Amélie Earhart, svůj projekt odpískal.

Ve 30. letech podnikl tři výpravy do Etiopie, a během té druhé se mu povedlo zničit oblíbené letadlo císaře Haile Selassie (čímž snížil stav etiopského letectva o třetinu) a Černý orel musel Etiopii na přímé přání císaře opustit. Potřetí se do Etiopie podíval v roce 1935 před druhou světovou válkou Habeše s Itálií, kdy chtěl bojoval proti fašistům. Měl trénovat piloty, ale Etiopie měla v té době jen čtyři letadla, tak začal trénovat pěchotu.

Když bylo jasné, že Etiopie nemá proti fašistické Itálii šanci, vrátil se Černý orel do USA, kde vystupoval s černošskou skupinou leteckých akrobatů, a dokonce i produkoval filmy.

Během zimní války mezi Finskem a Sovětským svazem odešel Julian spolu s mnoha dalšími americkými dobrovolníky do Finska, aby mu pomohl v boji proti komunistickému agresorovi. Byl tam několik měsíců, aniž by se dostal do nějaké akce, a tak se vrátil zpět do Spojených států.

Když se Julian dozvěděl od Giuseppe Bellancy, co říkali Adolf Hitler a Hermann Göring o barevných lidech, vyzval Černý orel Hermana Göringa na letecký souboj nad anglickým kanálem. Göring na výzvu nikdy oficiálně neodpověděl, ale Julian byl veřejností chválen za své odvážné slovní útoky proti nacistům.

Když Japonci napadli Pearl Harbor vstoupil čtyřicetiletý Julian k americké armádě, kde sloužil asi rok a díky tomu získal americké občanství. Po válce se stal obchodníkem se zbraněmi a jednou byl dokonce zadržen silami OSN během krize v Kongu v 60.letech. Po návratu do USA odešel do důchodu a vystupoval v několika show. Život muže, který bojoval proti fašismu, nacismu i komunismu vyhasl v roce 1983 ve věku 86 let.

Zdroj: Air and Space Magazine, Amsterdamnews.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.