Československá Avia F-IX: Bombardovací letoun od tvůrce slavné stíhačky Avia B-534

Československá Avia F-IX: Bombardovací letoun od tvůrce slavné stíhačky Avia B-534
Autor: https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Avia_F-IX.jpg|Popisek: Avia F-IX
17 / 01 / 2019, 10:00

Avia F-IX byla dalším ,,dílkem" do mozaiky československého bombardovacího letectva. Za jejím vývojem stál známý konstruktér František Novotný, který se podílel i na vzniku slavné stíhačky Avia B-534, jež poprvé vzletěla v roce 1933.

Avia F-IX byla dílem známého československého konstruktéra letadel Františka Novotného, který se významnou měrou podílel i na vývoji československé stíhačky Avia B-534, jež se zapsala do dějin naší aviatiky.

psali jsme: Skutečně se Avia B-534 stala oprávněně standardní československou stíhačkou konce třicátých let?

Avia F-IX, na níž se pracovalo na začátku 30. let, tvarově připomínal nizozemský dopravní letoun Fokker F.VII, nicméně českoslovenští konstruktéři osadili nový bombardér výkonnějšími motory. Konstrukce Avie byla svařená z ocelových trubek, potažena vpředu duralovými plechy, vzadu plátnem.

Na počátku 30. let byl československý bombardovací hornoplošník hotov a první let se uskutečnil v roce 1932. Ve stejný rok byl letoun i zařazen do služby. V letech 1932-1933 se vyrobilo celkem 12 kusů tohoto bombardovacího stroje. Dlužno dodat, že vedle 12 kusů Avie F-IX byla zkonstruována i dvojice strojů označených F-39 určené pro Jugoslávii a také dva civilní letouny Avia-Fokker F.IXD.

Avia F-IX byla 19,30 m dlouhá, rozpětí křídel činilo 27,14 m. Stroj mohl vyvinout maximální rychlost 210 km/h, dostup byl 4 500 m, dolet 1 000 km. Vzletová hmotnost Avie činila 9 160 kg. Pohonnou jednotku zajišťovaly tři motory Walter Jupiter VI o výkonu 330 kW. Co se týče výzbroje letounu, byl vybaven šesti kulomety a stroj mohl nést až 1 200 kg pum.

psali jsme: Postrach německých pilotů byl český generál. Vilém Stanovský se stal hrdinou všech československých odbojů

Na druhou stranu Avia F-IX nikdy nebyla technicky na výši a ,,letecké terno" bychom museli hledat někde jinde. Československá armáda si uvědomovala, že již v roce 1932, kdy byly letouny Avia F-IX zařazeny do služby, představují v podstatě zastaralou techniku, a tak společnost Avia učinila pokusy stroje exportovat pod označením Avia 109. Zajímavostí je, že několik letounů koupilo v roce 1942 Chorvatsko coby Hitlerův spojenec.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace