Československá Avia S-199 - německý drak i motor a pilotážně náročné letadlo

Československá Avia S-199 - německý drak i motor a pilotážně náročné letadlo
Autor: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Soubor:Avia_S-199_in_June_1948_(Israeli_Air_Force).png|Popisek: Avia S-199
05 / 01 / 2020, 13:00

Avia S-199 byl jednomístný jednomotorový stíhací letoun. Trápily jej nemalé technické problémy či nedodělky, přesto tvořil delší dobu osu československého poválečného stíhacího letectva.

Po skončení druhé světové války se začalo v Avii pracovat na novém jednomístném stíhacím stroji, který by tvořil základ poválečného stíhacího letectva. Při konstrukci nového letounu se využil drak německého stroje Messerschmitt Bf 109G, kterých se po skončení války na území osvobozeného státu nacházelo značné množství a českoslovenští konstruktéři toho ,,náležitě" využili.

Zhruba za dva roky byl vývoj nové stíhačky hotov a první let Avie S-199 se uskutečnil v dubnu 1947. První sériové letouny se začaly dodávat od února 1948 leteckým plukům 7 a 8 letecké divize v Brně. Další dodávky potom pokračovaly v dalších měsících. Letouny se proslavily tím, že jej Československo exportovalo i do Izraele. Tomu bylo v roce 1948 dodáno 24 Avií S-199.

Avia S-199 byla 9 m dlouhá a rozpětí křídel měla 9,92 m. Stroj mohl vyvinout maximální rychlost 590 km/h, cestovní rychlost 400 km/h, dostup činil 9 500 m. Pohonnou jednotku tvořil jeden invertní vidlicový motor Jumo 211F o výkonu 1 350 koní. Stíhací letoun byl vybaven 2 kanony MG 151 ráže 20 mm a 2 synchronizovanými kulomety MG 131 ráže 13 mm.

I když už byl letoun na světě, trápila jej řada problémů. V prvé řadě to byl již zmíněný německý motor Jumo 211F, který byl původně určen pro bombardéry, a měl slabší výkon, další potíž pak představovala příliš těžká vrtule, jež měla bezprostřední vliv na letové vlastnosti, a v neposlední řadě to byly potíže spojené se startem, kdy si občas letoun počínal až moc ,,svévolně". V součtu těchto a jiných problémů piloti dostali do rukou letoun, který byl pilotážně náročným a nebylo lehké jej ve vzduchu ,,ukočírovat".

Na druhou stranu i přes tyto technické problémy tvořila Avia S-199 osu československého stíhacího letectva až do roku 1951, kdy bylo zahájeno přezbrojení na proudovou techniku. V roce 1957 byl tak letoun vyřazen ze služby, protože paralelně s pístovou Avií mělo československé letectvo k dispozici dnes již legendární MiG-15, který byla kvalitativně lepším strojem.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace