Československá Kolohousenka - první pokus o tank se úplně nepovedl

Československá Kolohousenka - první pokus o tank se úplně nepovedl
Autor: Autor: Nieznany, twórcy czolgu - Skoda. – www.modelstory.pl, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49961239|Popisek: Kolohousenka
10 / 01 / 2019, 10:00

Netradičně znějící název měl být vozidlem kombinující kolový a pásový podvozek z 20. let. Tento pokus však nevyšel úplně podle představ a kolohousenky byly vyřazeny z armády již v roce 1930.

Československé tanky v předmnichovské republice měly vynikající pověst, ať už hovoříme o LT vz. 34, LT vz. 35, LT. vz. 38 a mnohých dalších, které skončily později v nacistických spárech. Kolohousenka byla svérázným pokusem o zkombinování kolového a pásového podvozku.

čtěte také: Československý lehký tank LT vz. 38 - tank, s nímž Hitler dobyl Evropu

Vývoj vozidla začal v první polovině 20. let a počítalo se s několika variantami. Za konstrukcí tanku stála firma Škoda. Jako předloha posloužily plány německého designera Heinricha Vollmera, který přišel s touto netradičně řešenou konstrukcí. Ta československá politická a vojenská místa zaujala, a proto se rozhodla od Vollmera zmíněné plány na počátku 20. let zakoupit.

                                       

Kolový podvozek mohl být elevován či spouštěn, aby byla zajištěn optimální výkon v terénu i na silnici, pásy byly ,,vypůjčeny" z traktoru Hanomag WD-50. Ve 20. letech se postavily dva prototypy, které nesly název KH-50, jež měly být původně samohybnými děly, ale ukázaly se jako poruchové. Proto byly osazeny otočnou věží a kanonem ráže 37 mm.

                                     

Nová varianta KH-60 již byla vybavena dvěma těžkými kulomety. Později existovala i verze KH-70, kterou konstruktéři osadili rychlopalným kanonem ráže 47 mm. Celkem bylo vyrobeno 5 kusů KH-60, 3 z toho se exportovaly do zahraničí, 2 kusy KH-70, přičemž jeden z nich byl určen k exportu, a konečně 2 kusy prototypu KH-50.

psali jsme: Potomci husitské válečné vozby se bez boje nevzdali

Kolohousenka, jejíž posádku tvořili 2 muži - velitel a řidič, byla 4,5 m dlouhá, 2,39 m široká a 2,53 m vysoká. Hmotnost činila 10 tun. Tank poháněl motor Škoda WD-70 o výkonu 50 koní. Stroj mohl vyvinout rychlost 25 km/h na silnici a 15 km/h v terénu. Dojezd tanku činil 300 km. Hlavní zbraní Kolohousenky pak byl kanón Škoda Pěchotní dělo L / 27 ráže 37 mm.

související: Tank IS-3 – Stalinův těžký tank, co nebojoval s nacisty, ale zasahoval v Maďarsku a Československu

Kolohousenky si uchovala armáda do roku 1930, kdy byly vyřazeny z výzbroje. Rychle se totiž opotřebovávaly a jejich netradiční koncepce již neodpovídala době. Proto vozidla až do zmíněného roku 1930 sloužila po svém vyřazení ze služby jako výcvikové jednotky.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace