Československo – země, která nikdy neprohrála lodní bitvu

Československo – země, která nikdy neprohrála lodní bitvu
Popisek: Bolševický ledoborec Bajkal
30 / 08 / 2019, 16:00

Lodí, která se zapsala do historie armády Československa byl legionářský kolesový parník Sibirjak, který bojoval v jediné československé námořní bitvě na ruském jezeře Bajkal, kde legionáři zvítězili nad početnějším nepřítelem, reprezentovaným bolševiky.

Námořní oddíl československých legií vznikl v roce 1918 ve Vladivostoku a legionáři při obsazování bajkalských přístavů získali kolesové parníky Sibirjak, Burjat, Feodosia, Tovaryšč a Tarzan, včetně několika vlečných prámů. Kolesový parník Sibirjak získala jednotka praporčíka Václava Podhory v Nikolajevském závodě na řece Angara.

Lodě posléze vyzbrojili lehkými kanóny ráže 76 mm vz. 1902 a polními houfnicemi ráže 122 mm vz. 1910 systém Krupp. Přesto, že lodě byly primárně určené k transportu válečného materiálu, pod vlajkou legií se zúčastnily bitvy na bajkalském jezeře, jediné bitvy svedené válečnými loděmi našeho státu.

V srpnu 1918 bojovaly legie v okolí bajkalského jezera, jehož hladině vládli bolševici díky velkému počtu lodí - dvěma ozbrojeným ledoborcům Bajkal a Angara a parníkům Krug, Michail, Vlna a Krugobajkal. Oproti kořistním lodím legií se jednalo o lodě poháněné lodním šroubem.

15. srpna 1918 se československé loďstvo vydalo z přístavu Listvjanka následující den okolo poledního dorazilo k přístavu v Mysové. Bolševici se domnívali, že jim lodě vezou zásoby, což umožnilo legionářské flotile složené z lodí Sibirjak a Feodosia s vlečenými prámy přiblížit se na dostřel děl a šťastným výstřelem legionáře Kolína z paluby Sibirjaku zlikvidovat bolševický ozbrojený ledoborec Bajkal. Oním šťastným výstřelem totiž legionář trefil převáženou nádrž paliva, jehož výbuch bolševickou loď zapálil a posádka hořící loď opustila. Střelba dělostřelců Kejly a Procházky poškodila další bolševický parník Krugobajkalec, který ale osudu Bajkalu unikl.

Další střelba směřovala na nádraží plné vlaků, skladiště nafty a přístav, které skončily také v plamenech. Bolševické vojsko o síle asi 2 000 mužů v panice uprchlo.

Po asi půlhodině ostřelování Mysové dorazil na nádraží bolševický obrněný vlak a legionářská flotila se stáhla, úkol zničit parník Bajkal byl splněn, bylo tedy zbytečné dále riskovat. Na zpáteční cestě narazili legionáři i na druhý ledoborec bolševiků Angaru, ale ta se přímému střetnutí vyhnula a teprve za několik dní se v přístavu Listvjanka legionářům vzdala.

Zdroj: pyro-csol.cz, wikipedie, vhu.cz

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace