Český orel Pavel Pavelka - stíhací eso amerického letectva v 1. světové válce

Český orel Pavel Pavelka - stíhací eso amerického letectva v 1. světové válce
Autor: archiv Petra Blahuše|Popisek: Český orel Pavel Pavelka proháněl v rámci americké dobrolnické perutě Němce na francouzském nebi už v roce 1916
06 / 12 / 2019, 14:00

Jeden z nejúspěšnějších stíhačů pod americkými znaky na nebi Francie v rámci celé 1. světové války je syn českých emigrantů Pavel Pavelka z New Yorku. Tento dnes zapomenutý hrdinný syn Čech bojoval od samého začátku války v řadách Cizinecké legie a posléze patřil k zakládající hrstce pilotů - dobrovolníků legendární „Orlí perutě“ - escadrille Lafayette. Za několik dní uplyne přesně 100 let od jeho tragické smrti; ne však v kokpitu stíhačky - ale v sedle koně.

O dětství statečného Čechoameričana Pavla Pavelky se toho dosud mnoho neví. Snad jen, že se narodil 18. října 1892 (někdy se také uvádí 26. října 1890) v newyorkském Bronxu v kolonii českých přistěhovalců. Jeho rodiče Pavel (narozen 1866) a Anna (1871) emigrovali do Ameriky ze staré vlasti přes Budapešť a usadili se nejprve na Manhattanu. Několikrát se stěhovali a postupem času k Pavlovi juniorovi přibyli ještě dva bratři a jedna sestra - to už ale měl novou macechu Barbaru. 

                              Pavel Pavelka ještě jako legionář v Paříži

Fakt, že byl Pavel Pavelka „městský člověk“ vyrůstající v moderním prostředí ho zavedl k lásce ke strojům a ke zbrusu novému způsobu přesunu lidí i materiálu - létání. Odtud pak už byl jen krůček k jeho touze stát se jedním z prvních pilotů, ovládajících tehdy zcela novou zbraň. Na druhou stranu, tvrdě industriální prostředí dravého kapitalismu Pavelku vybavilo vysokým stupněm osobní odvahy, houževnatosti a statečnosti. Není pochyb, že to se mu později na válečném nebi „la belle France“ mnohokrát hodilo. Svou samostatnost prokázal konečně už před válkou, když se v roce 1908 odstěhoval nejprve do Connecticutu a odtud, v pouhých 16 letech, se vydal na velkou cestu po USA a Kanadě.

psali jsme: Českoněmecké ponorkové eso z WW1 zastřelili v roce 1945 Sověti v Brně

Nespoutaný duch ho o dva roky dokonce zavál přes Atlantik do Francie a když vypukla 1. světová válka, dal se najmout jako pěšák do řad francouzské Cizinecké legie, bojující proti útočící armádě císařského Německa. Měl štěstí, kulky i šrapnely se mu na frontě vyhýbaly, ale při tempu ztrát bylo jen otázkou, kdy to ,,koupí: i on. Proto, když se na sklonku roku 1915 dozvěděl o snaze několika Američanů zorganizovat leteckou jednotku dobrovolníků na pomoc Francii (USA byly v té době ještě neutrální), rád vyměnil jistotu bláta a krys v zákopech za lidstvem dosud nepoznaný pocit vlétání jako pták a usedl do kabiny Nieportu, nevybaveného ale tehdy ještě padákem.

   Escadrille LafayettePatřil mezi první zakládající příslušníky slavné stíhací perutě Lafayette, mající jako emblém hlavu Indiána a jako maskoty dvojicí lvů pojmenovaných Whisky a Soda. Peruť, jejíž osudy jsou dobře známy i českým zájemcům o historii 1. světové války z celé řady filmů (naposledy Rytíři nebes), zahájila svou operační činnost po zrychleném výcviku na jaře 1916 jako vůbec první americká letecká bojová jednotka.

Na válečném nebi Francie sestřelil Pavelka, povýšený za své předchozí bojové zásluhy do hodnosti seržanta, během pozemních bitev nad Sommou a Verdunem, nejméně tři německé stíhačky. Je velmi pravděpodobně, že jeho bojové skóre je mnohem vyšší, ale dosud zveřejněné prameny vycházející navíc z oficiálně potvrzených sestřelů buďto jeho spolubojovníky nebo pozemními pozorovateli hovoří jen o těchto třech „Hunech“, spadlých v oblasti frontové linie (pokud se nějaký Němec zřítil v plamenech za svými liniemi, nebylo logicky možné tento sestřel potvrdit). I tak se ale Pavelka dostal na 12 příčku úspěšnosti (měřeno počtem sestřelů) v rámci nejen své perutě, ale i celého leteckého sboru US Army v rámci 1. světové války.

             Před svou stíhačkou Nieuport

V létě 1917, po vstupu USA do války proti Německu, po kterém logicky následovalo zrušení dobrovolnické perutě Lafayette a přemístění jejich pilotů do standardních, nově budovaných perutí letectva Spojených států, byl Pavel Pavelka poslán (podle některých pramenů jako letecký instruktor) na balkánskou, tzv. „Soluňskou“ frontu. 12. listopadu 1917 byl pozván příslušníky britského jízdního pluku na neformální závody; snad se počítalo s tím, že jako „Američan“ musí být samozřejmě i kovboj. Bohužel, ovládání koně je dost odlišné od pilotování letadla a tak, když se Pavelkův kůň nešťastnou náhodou splašil, utrpěl teprve 25letý český stíhač smrtelné zranění.

                   ve chvílích odpočínku nedlouho před svou smrtí

Zdroje: American War Memorials Overseas, National Air and Space Museum Archives

 

Autor: Petr Blahuš

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace