Churchillův Avro 730 měl být britským Blackbirdem proti Sovětům

Churchillův Avro 730 měl být britským Blackbirdem proti Sovětům
Autor: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Avro_730.jpg|Popisek: Avro 730
28 / 12 / 2019, 16:30

V roce 1951 se britská vláda v čele s Winstonem Churchillem začala obávat narůstajícího rozdílu mezi schopnostmi RAF a SSSR. RAF chtělo nový bombardér schopný nést jaderné zbraně. Nové bombardéry byly triáda Vulcan, Valiant a Victor.

Zbýval tu ale prostor i na průzkumný letoun, který měl být schopen proniknout sovětskou protivzdušnou obranou. Specifikace z roku 1954 byly jednoznačné: trvalá rychlost 2,5M ve výšce 20 kilometrů a dolet 5 000 námořních mil, tedy 9 260 kilometrů.

Společnosti Handley Page, Vickers a Avro navrhly futuristické stroje v uspořádání delta.

Kontrakt na vývoj prototypu získala v roce 1955 firma Avro. 730 byl plánován jako třímístný stroj poháněný čtyřmi proudovými motory Armstrong Siddeley P.159 umístěnými pod křídly. Délka stroje měla dosahovat téměř 50 metrů, rozpětí přes 18 metrů a vzletová hmotnost tohoto drobečka téměř 100 000 kilogramů. Plánována byla rychlost až Mach 3, tedy 3 200 km/h.

Jako pomocný stroj pro výzkum vysokých rychlostí byl vyvinut Bristol 188.

Bristol 188

Průzkumnou funkci pro vzdušný průzkum měl zajišťovat radar “Redl Drover”, který měl hledat cíle pro “V” bombardéry, které měly Avro 730 následovat během misí proti nepříteli. Jak pokračoval vývoj, bylo jasné, že radar nebude potřebovat původně plánovanou objemnou anténu a v trupu stroje se uvolnila velká část prostoru.

Avro proto chtělo projekt modifikovat i na bombardér schopný nést jaderné zbraně, bombardér který měl nahradit britské “V” bombardéry a vzlet prvního modifikovaného stroje určeného již jen pro dvoučlennou posádku měl být v roce 1959.

Konec projektu v roce 1957 byl mimo jiné zapříčiněn i rostoucími sovětskými schopnostmi protivzdušné obrany, kdy bylo jasné, že klasické letouny se přes obranu SSSR nedostanou a preferovanou technologií se staly rakety.

 

Zdroj: bisbos.com

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace