Císařův korzár potopil 30 lodí, nakonec ale skončil pod děly australského křižníku

Císařův korzár potopil 30 lodí, nakonec ale skončil pod děly australského křižníku
Autor: Autor: Bundesarchiv, Bild 137-001329 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5337925|Popisek: SMS Emden
11 / 02 / 2018, 16:30

30 potopených lodí, likvidace zásob 2 miliónů tun ropy a znemožněný ruský kapitán. To vše měl na svědomí lehký německý křižník SMS Emden, než šel 9. listopadu 1914 ke dnu během bitvy u Kokosových ostrovů.

Když vypukla 1. světová válka v létě 1914, byl křižník Emden součástí německé Východo-asijské eskadry, které velel Maxmilian von Spee. Zatímco zbytek eskadry vyrazil za svým osudem k pobřeží Jižní Ameriky, Spee dovolil veliteli Emdenu, Karlu von Müllerovi, aby se od svazu oddělil a ohrožoval britský obchod tam, kde byl zranitelný, tedy v Indickém oceánu.

Od 10. září Emden způsobil neskutečný zmatek a paniku a těžce poškodil spojenecké obchodních zájmy v Indickém oceánu. Posádka lodi napadla města Madras a Penang, zajala a potopila 28 neozbrojených obchodních lodí. Müllerova posádka také úskokem potopila dvě válečné lodě, ruský křižník a francouzský torpédoborec, když se jí povedlo vetřít do přístavu Penang maskována falešným čtvrtým komínem, aby vypadala jako britský křižník.

Psali jsme: Když vlastní loď opustí posádku. Němečtí námořníci na strastiplné cestě domů přežili i nemožné

22. října Emden v tomto přístavu zničil ruský chráněný křižník Žemčug a následně i francouzský torpédoborec Mousquet. Kapitán ruské lodi Žemčug, baron Čerkasov, nebyl během německého útoku na můstku své lodi, ale u své milenky na pevnině. Následoval trest, kdy byl Čerkasov odsouzen k vězení.

psali jsme: HMS Incomparable: Gigantický bitevní křižník admirála Fishera

Konec úspěšného korzára se ale nemilosrdně blížil. Emden přistál na Kokosových ostrovech ráno 9. listopadu 1914 a jeho úkolem bylo přerušit či zničit telegrafní kabely, sloužící pro komunikaci mezi britskými koloniemi a armádou. Němci doufali, že zničením kabelů odříznou britskou flotilu od zbytku britské říše. SMS Emden vylodil padesátičlenný výsadkový tým a loď u ostrova Direction Island zakotvila a čekala, než výsadek stanici zlikviduje.

HMAS Sydney vs SMS Emden

Posádka stanice odvysílala prosbu o pomoc, ale protože odpověděl jen 220 mil vzdálený britský křižník, Němci věřili, že mají času dost. Omyl zjistili až v okamžiku, kdy se u ostrova objevil australský křižník HMAS Sydney a na nekompletní a překvapenou posádku zaútočil. Během krátkého souboje bylo na palubě německé lodi zabito 134 členů posádky, kapitán Müller a ostatní přeživší se stali britskými zajatci.

psali jsme: Úderná síla německé Kriegsmarine: Bitevní křižník Scharnhorst a Gneisenau

Britské noviny v té době chválily Müllera za jeho rytířství k posádkám a cestujícím zajatých plavidel.

"Kdyby všichni Němci bojovali stejně dobře jako kapitán Emdenu," prohlásil The Times, "nebyli by dnes Němci zatracováni (celým) světem."

Zdroj: History.com, WarHistoryOnline

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace