Curtiss XP-55: stíhačka s kachním tvarem ambice nesplnila. Místo rekordů přišly pády

Curtiss XP-55: stíhačka s  kachním tvarem ambice nesplnila. Místo rekordů přišly pády
Autor: SDASM Archives, Wkimedia Commons|Popisek: Curtiss XP-55 Ascender
13 / 05 / 2020, 16:30

Stíhací letoun XP-55 Ascender byl projekt, za nímž stála společnost Curtiss. Jednalo se o první stíhací letoun této společnosti s příďovým podvozkem. Stroj však nakonec nesplnil poměrně vysoká očekávání.

Američtí konstruktéři pracovali v bohaté historii vývoje letounů na různých typech a designech letounů. XP-55 Ascender představoval projekt, v němž měl vzniknout stíhací letoun s nekonvenčním designem, což v praxi znamenalo kachní koncepci, tlačnou vrtuli a šípové křídlo. Armádní letecký sbor Spojených států amerických (USAAC) vydal v listopadu 1939 specifikaci na nový letoun a neskrýval své ambice.

Podle ideálního představ USAAC měl nový stíhač překonat všechny existující modely v rychlosti, rychlosti stoupání, ovladatelnosti, výzbroje a dalších faktorech. Nadto se předpokládalo, že nový stroj bude mít nízké pořizovací náklady a jeho údržba bude rovněž snadná a levná. Svou roli hrál již zmíněný neortodoxní design a nekonvenční aerodynamická konfigurace.

Na letounu se začalo pracovat počátkem 40. let a první prototyp spatřil světlo světa v 13. července 1943. První let proběhl 19. července ze základny amerického letectva Scott Field. Testovací let však záhy ukázal, že letoun má příliš dlouhý rozjezd před startem a je nestabilní. Proto musely být na letounu provedeny další úpravy, aby se tyto nedodělky eliminovaly. Na stroji došlo ke zvětšení plochy výškové plochy v přídi letounu a křidélka byla propojena s klapkami. v listopadu probíhal další testovací zkoušky prvního prototypu, které se zaměřovaly na jeho vlastnosti při ztrátě rychlosti. Letoun se však převrátil při testu na záda padal k zemi v nekontrolované obrácené vývrtce. Pilot byl nucen ze stroje rychle vyskočit a prototyp byl zničen.

xp 55

            První poničený prototyp letounu XP-55 (Autor neznámý, Wikimedia Commons)

 

Druhý prototyp XP-55 měl takřka stejné vlastnosti jako první. Měl opět zvětšenou přední výškovou plochu a upravená křidélka. Stroj poprvé vzlétl 9. ledna 1944 a při testech bylo dbáno na to, aby neztratil rychlost jako první prototyp, protože jinak by jej mohl potkat stejný osud. Třetí prototyp XP-55 pak poprvé vzlétl na jaře 1944. Do výzbroje byly přidány dva kulomety ráže 12,7 mm a doznal několik úprav, které vycházely ze zkušenosti ztraceného prvního stroje. Aby byly zlepšeny vlastnosti letounu i v nízkých rychlostech, došlo ke zvětšení nosné plochy, čtyř kýlových ploch na křídle a zvětšením rozsahu předního výškového kormidla. Nicméně s letounem i jeho vlastnostmi tak nepanovala velká spokojenost.

Stroj nakonec nesplnil poměrně vysoká očekávání, které byly do něj vkládány. V době vývoje XP-55 již vznikaly první projekty letounů s proudovým motorem, Ascender byl vybaven pístovým. Letoun  poháněl jeden motor Allison V-1710-95 o výkonu 951 kW, maximální rychlost činila 628 km/h, dostup byl 10 500 a dolet 790 km. Stroj byl vyzbrojen dvěma kanony ráže 20 mm a dvěma kulomety ráže 12,7 mm, pozdější varianta pak čtyřmi kulomety stejné ráže. Během letecké přehlídky v květnu 1945 se navíc stala tragédie, kdy pilot přišel o život a prototyp zničen stejně jako první.

Druhý prototyp se však zachoval dodnes. Je poměrně dobře zachovalý a návštěvníci si jej mohou prohlédnout v Air Zoo v městě Kalamazoo ve státě Michigan.


Zdroj: Wikipedia, thevintagenews.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace