De Havilland Mosquito- dřevěný zázrak druhé světové války

De Havilland Mosquito- dřevěný zázrak druhé světové války
Popisek: Mosquito B. Mk.35
17 / 05 / 2018, 16:00

Britské letadlo De Havilland Mosquito, přezdívané též „dřevěný zázrak", bylo letadlo postavené téměř výhradně ze dřeva.

V druhé světové válce bylo jen velmi málo letadel s podobně unikátní konstrukcí. Tento ,,dřevěný zázrak" měl být ale původně neozbrojený rychlý bombardér. Rychle se však stal víceúčelovým bojovým letadlem. Používal se denně jako taktický bombardér, stíhací bombardér, námořní letadlo, výškový noční bombardér či průzkumné letadlo.

Nejpočetnější verze byla stíhací-bombardovací verze FB. Stroje verze NF. 30 byly tak rychlé, že jich nemohlo dostihnout žádné vrtulové letadlo Luftwaffe. Několik z nich však sestřelily noční stíhací letadla Heinkel He 219 Uhu.

Psali jsme: Futuristické zbrane Hitlerovho Nemecka - Horten Ho 229

Křídla Mosquita vyrobili jeho designeři téměř celá ze dřeva včetně hydraulických klapek. Chvost a trup byly rovněž dřevené a při jeho konstruování letadla se využil především smrk, bříza, dub a další odolné typy stromů.

FOTO: Výroba letadel Mosquito, 1943

První operace, jichž se tato letadla účastnila, byly průzkumné operace pro královské letectvo. Během druhé světové války zničily tyto stroje 480 německých letadel. Mosquita však také sloužila i mnoha československým letcům v RAF (hlavně 68. noční stíhací peruti). Ve své výzbroji je měla po skončení války i československá armáda.

Některé verze:

B. Mk.IV: neozbrojený bombardér nesoucí 907 kg bomb
FB. Mk.VI: stíhací bombardér, denní a nočný těžký stíhač
NF. Mk.XII: verze NF. Mk.II s výkonným centimetrovým radarem AI. Mk.VII
NF. Mk.XIII: schopný nést přídavné nádrže
NF. Mk.XV: výškový stíhací
PR. Mk.34: průzkumná verze
B. Mk.35: bombardovací verze
NF. Mk.36: poválečná stíhací verz e s motory Merlin 113/114 a radarem AI. Mk.X
TF. Mk.37: stíhací a torpédová verze

Technicko-výkonné parametry verze B. Mk.IV

Posádka: 2 (pilot, navigátor/obsluhovač radiolokátoru)

Délka: 12,43 m

Rozpětí: 16,51 m

Výška: 4,65 m

Plocha křídel: 42,18 m²

Hmotnost prázdného letadla: 6 078 kg

Vzletová hmotnost: 9 894 kg

Maximální vzletová hmotnost: 10 160 kg (s 1 814 kg bombou „cookie“ až 10 238 kg)

Pohonná jednotka: 2 × kapalinou chlazený dvanáctiválec V Rolls-Royce Merlin 21 nebo 23, každý s výkonem 1 280 k (954 kW) při vzletu a 1 480 k (1 103,5 kW) ve výšce 3 735 m

Maximální rychlost: 611,5 km/h (ve výšce 5 180 m), 483 km/h (při hladině mořa)

Cestovní rychlost: 547 km/h (ve výšce 6 705 m)

Dolet: maximální dolet 3 283 km s odhoditelnými palivovými nádržemi, běžný dolet 1 786 km s maximálním nákladem bomb

Dostup: 10 360 m

Stoupavost: 762 m/min.

Čas výstupu do určité výšky: 22 minut 30 sekund do výšky 8 780 m

Autor: Samuel Poništ

Zdroje: aviation-history.comhistorynet.com, Wikipedia.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace