Dehydratace, vyčerpání, zima a hladoví žraloci. Posádka potopeného křižníku USS Indianopolis si ke konci války zažila peklo

Dehydratace, vyčerpání, zima a hladoví žraloci. Posádka potopeného křižníku USS Indianopolis si ke konci války zažila peklo
Autor: Naval History&Heritage Commandhttps://commons.wikimedia.org/wiki/File:USS_Indianapolis_(CA-35)_off_the_Mare_Island_Naval_Shipyard_on_10_July_1945_(19-N-86911).jpg|Popisek: USS Indianopolis
01 / 08 / 2018, 13:00

Posádka potopeného těžkého křižníku USS Indianopolis si ke konci války prošla hotovým peklem. Poté, co japonská torpéda poslala křižník ke dnu, ocitli se přeživší sami bez pomoci několik dnů na otevřeném moři.

Americký těžký křižník USS Indianopolis plnil v červenci 1945 důležitou misi v končící druhé světové válce. Převážel atomovou bombu Little Boy na tichomořský ostrov Tinian. První atomová bomba pak byla 6. 8. 1945  shozena na japonské město Hirošimu, aby se urychlil konec války.

psali jsme: VIDEO: Unikátní podmořské záběry USS Indianopolis potopené Japonci v roce 1945

30. července 1945 na zpáteční cestě, kdy mělo plavidlo namířeno směrem na Filipíny, si však Indianopolis vybral porci smůly, když se ocitl v hledáčku japonské ponorky I-58. Ta na americký křižník vypálila dvě torpéda, které jej poslaly ke dnu i s 1 200 členy posádky. Námořníci, jež útok japonské ponorky přežili, se museli čtyři dny připravit na nejtěžší chvilky svého života. Na to je nemohl připravit žádný výcvik, který předtím absolvovali.

Kromě všudypřítomné zimy, chladu, dehydratace, a otravy slanou vodou pro ně představovalo největší nebezpečí, které číhalo pod vodou. Vyhladovělí žraloci na ztroskotavší námořníky pořádaly doslova nájezdy. Obrana proti takovým útokům na otevřeném moři byla nulová. V záchranných vestách, které navíc v několikadenním pobytu na moři postupně vlhly a stahovaly přeživší pod vodu, byli námořníci vystaveni prakticky jisté smrti.

Pokud však vystresované námořníky nezabili žraloci, udělali to navzájem. Po několika dnech se totiž přidaly halucinogenní stavy a přeživší začali v sami sobě vidět nepřátelé - Japonce. Docházelo k těžko představitelným situacím, kdy se námořníci navzájem podřezávali.

USs Indianpolis

Čtyřdenní peklo nakonec skončilo v okamžiku, kdy několik stovek přeživších objevilo průzkumné letadlo Lockheed PV-1. Postupně byly zalarmována další plavidla, která se vydala na pomoc námořníkům. Nakonec bylo zachráněno 300 přeživších.

psali jsme: Paul Allen a jeho tým nalezli potopený křižník, který vezl atomovou pumu shozenou na Hirošimu

Ze ztráty křižníku se posléze zodpovídal kapitán Charles McVay. Tomu bylo u vojenského soudu kladeno za vinu, že nedostatečně manévroval, aby se vyhnul útoku ponorky. McVay byl vlastně jediným viníkem katastrofy Indianopolisu. O 20 let později spáchal sebevraždu. Byl očištěn v roce 2000, kdy americká vláda konstatovala, že McVay nenese vinu za ztrátu křižníku.

V roce 2017 objevil vrak Indianopolisu v hloubce 5 500 metrů tým Paula Allena.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace