Demonstrace síly zvukem: Indický Su-30 navázal na MiG 25 a vyděsil Pákistánce

Demonstrace síly zvukem: Indický Su-30 navázal na MiG 25 a vyděsil Pákistánce
Autor: CC BY 2.0|Popisek: MiG-25RB indické 102. perutě
26 / 05 / 2020, 10:00

Nepřátelství panující mezi Indií a Pákistánem se projevuje mj. vzájemnými provokacemi ve vzdušném prostoru. Jednu z takových zlomyslností připomněl incident z minulého týdne. Nad pákistánským Bengaluru se ozvala ohlušující rána. Podle Indického letectva šlo o aerodynamický třesk při testovací letu. Média doplnila, že šlo o stroj Su-30MKI, ruský víceúčelový letoun a nejtěžší stíhač v indické službě. Nebylo to ovšem poprvé. V roce 1997 vyděsil pákistánské hlavní město Islámábád podobným způsobem indický MiG-25RB, tedy průzkumná varianta ještě o něco těžšího záchytného stíhacího letounu. Pákistánci neměli stíhačky, které by se mohly k těmto narušitelům efektivně přiblížit. On je totiž neměl nikdo na světě.

Pokud jde o nadzvukové letectvo, Indická armáda disponuje především ruskou a francouzskou technikou. Stroje ruského původu zastupuje 272 Suchojů Su-30MKI vyrobených licenčně v Indii, sedmdesátka MiGů-29UPG a dosluhuje zde také více než stovka MiGů-21, s jejichž vyřazením se počítalo již v letech 2014-2017, poté 2019, a aktuální termín jsou roky 2021-2022. Nahradí je letouny domácího původu HAL Tejas. Kromě nich mají Indové ve výzbroji také na 60 francouzských Dassault Mirage 2000-5 MK2.

MiGy-25 dostaly při svém zavedení do služby koncem 60. let kódové označení nato Foxbat a vzbuzovaly u svých studenoválečných protivníků značný respekt. Šlo o velmi výkonný záchytný stíhací letoun určený především pro operace ve velkých výškách, v nichž dosahuje mimořádných rychlostí - mezi sériově vyráběnými letouny drží v tomto ohledu stále druhou příčku za americkým průzkumným Lockheedem SR-71 Blackbird. Americkou odpovědí na MiG-25 bylo přepracování projektu stroje McDonnell Douglas F-15 - především díky možnosti prostudovat sovětskou stíhačku, s níž přistál v roce 1976 v Japonsku Viktor Bělenko.

V Indickém letectvu sloužily do roku 2006 s bojovým označením Garuda v omezeném počtu deseti kusů v sestavě 102 "Trisonické" perutě, a specificky plnící průzkumné úkoly nad Pákistánem. Podle tvrzení důstojníka Indického letectva dokázal tento stroj zmapovat stát o velikosti Pákistánu během několika málo misí. Vyřazeny byly v kombinaci důsledků nedostatku náhradních dílů a pořízení pokročilých technologií vč. bezpilotních prostředků, digitální kamery a využití satelitů.

video: youtube

Pákistán nasazuje asi 75 amerických F-16 různých verzí, na 80 starých Dassault Mirage III, 90 Dassault Mirage 5 a "čínské MiGy-21", tedy Chengdu F-7, jichž má jeho letectvo ve stavu asi 140. Žádný z těchto letounů se ani vzdáleně svými výkony nemůže postavit do cesty indickým průzkumným MiGům-25R operujícím ve výškách kolem 20 tisíc metrů rychlostmi až 3,2 M. Projevilo se to mj. 27. května 1997, kdy nad Islámábádem zahřměl aerodynamický třesk, jehož původcem byla právě indický průzkumný letoun.

Právě při návratu z průzkumné mise pilot indického MiGu-25 překonal nad Islámabádem ve výšce 20 kilometrů hranici rychlosti zvuku a postupně dosáhl rychlosti Mach 3. Kdyby to neudělal, o jeho misi by se veřejnost neměla možnost dozvědět. Aerodynamický třesk způsobil v hlavním městě paniku. Pákistánská vláda se nechala slyšet, že šlo o úmysl, jehož cílem bylo poukázat na fakt, že Pákistánské letectvo nemá prostředek, kterým by se MiGu-25 mohlo bránit, čímž ovšem jen podtrhla indický úspěch.

Zdroj: theweek.in, wikipedia.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace