Den v životě Wingu aneb útoky přicházely ze všech stran. Jak si vedl Douglas Bader?

Den v životě Wingu aneb útoky přicházely ze všech stran. Jak si vedl Douglas Bader?
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Douglas Bader
14 / 11 / 2022, 16:00

Sedmadvacátého ráno přelétly 242. Squadrona do Fowlmere a 616. Squadrona do Duxfordu, kde s 19. a 310. Squadronou zůstaly v pohotovosti. Hlavní událostí dne byl boj po poledni.

Duxfordský Wing šel na rozkaz do vzduchu kolem 11.55 v počtu čtyř squadron. Bader jej místo nad Londýn, kde měl krýt týl nad Doverem bojující 11. skupiny, ale místo toho zaslechl ve sluchátkách znaky boje a přesunul se jižně od ústí Temže. Nakonec se dostal do 23 000 stop někde mezi Doverem a Canterbury, kde, jak napsal do hlášení, zahlédl nepřítele. Ten se nacházel mezi 18 000 a 20 000 stopami a skládal se ze samých Messerschmittů 109. S/Ldr Bader dal rozkaz Wing rozpustit a útočit podle chuti.

Problém byl ovšem v tom, že zatímco Baderova squadrona útočila z převýšení, 616. Squadrona, která odstartovala přesně v 11.42, se sice nacházela ve 25 000 stopách, ale byla napadena nepřátelskými stíhači z převýšení. Jejich obětí se stal weaver P/O Donald Sydney Smith, který kolem 12.20 havaroval na Workhouse Cottage, Throwley u Favershamu. S těžkým střelným zraněním byl sice převezen do Faversham Cottage Hospital, ale zemřel hned následujícího dne. Časově nejlépe odpovídá celkově 4. nárok Ltn. Bernharda Malischewkiho, který si pro čas 13.10 nahlásil Spitfire.

Podobně dopadla i 19. Squadrona, která se pod útok dostala před 12.20. Z toho, co popisuje později sestřelený Sgt David Cox, by se dalo vyvodit, že se stal cílem útoku pilotů JG 52. Když letěl ze směru Ashford k Folkestone, zahlédl Hurricane pronásledovaný čtyřmi Me 109, ale když se konečně dostal na pár set metrů, šel kolmo k zemi směrem do vnitrozemí. Pravděpodobně spatřil Hurricane V6576 F/Lt George Erica Balla z 242. Squadrony, který byl těžce zasažen Bf 109 u Doveru a s motorem v plamenech přistál poblíž Sandwich. Ballovým přemožitelem by tak mohl být Hptm. Wolfgand Ewald od Stab I./JG 52, pro něhož byl tento Hurricane ve 13.30 prvním nárokem vůbec. Sgt George Samuel Richardson Cox se pak stal centrem jejich nežádoucí pozornosti. Útoky přicházely ze všech stran, když se dva nacházely nad ním a dva pod ním, tak aby jej dostali do kleští. Najednou se v letadle ozvala velká rána a stroj začal samovolně prudce stoupat, ztrácel rychlost a Cox musel ven.

Vzhledem k tomu, že jeho Spitfire X4237/QV-L byl Plzákovým strojem, byl nucen využít i jeho padáku, který mu při otevření nadělal svými pro dlouhána určenými popruhy množství modřin na hrudníku a ramenech. V té době se však spíše věnoval prostřílené pravé noze, která byla od kotníku téměř po češku plná střepin z granátové střely. Je pravděpodobné, že střely prošly výškovým stabilizátorem, který prostřelením zablokovaly směrem nahoru a skončily mj. v jeho pravé noze. Pozemní pozorovatelé následně prohlásili, že jeho sestup z výšky trval okolo 15 minut.

Když přistál, dostal od farmáře pořádný hlt Whisky. V nemocnici ve Walsfordu mu sice lékař z Folkestone Hospital vyndal všechny střepiny, ale přesto v ní strávil šest týdnů a k létání se vrátil až v prosinci. Stroj měl kolem 12.20 skončit někde na Wye Court Farm, což je jihozápadně od Canterbury. Mnohem hůře dopadl P/O Eric Burgoyne, který skončil mrtvý kolem 12.30 u Coldred. Jeho Spitfire X4352 byl samozřejmě úplně zničen. Co se soupeřů týče, tak Cox mohl být sestřelen Fw. Karlem Rüttgerem (2. nárok) z 3./JG 52, který si ve výšce mezi 5000-6000 metry nad Ashfordem nárokoval ve 13.33 právě Spitfire.

Příslušníci 1. Staffel této Geschwader se následně mohli věnovat stíhačům 41. Squadrony, z nichž minimálně dva sestřelili. Kdo zabil Burgoyneho je ovšem větší problém. Nabízí se Ltn. Erich Schmidt (9. nárok) z 9./JG 53, který si nárokoval v 13.35 Spitfire nebo Uffz. Rudolf Ehreberger z 6./JG 53, který svůj první nárok vznesl na Spitfire ve výšce 6000 m jižně od Doveru, což by rovněž přibližně odpovídalo. Celkové ztráty Wingu v tomto střetnutí dosáhly 5 zničených a jeden vážně poškozený stroj, ovšem ani nároky nebyly zanedbatelné.

Squadrona

Zničeno

Spoluúčast

Pravděpodobně zničeno

Poškozeno

Celkem

19.

7

0

1

0

8

242.

4

0

2

1

7

310.

1

0

0

0

1

616.

1

0

1

0

2

 

13

0

4

1

18

 

Vzhledem ke zmatenosti boje není možné přesně určit, kdo na koho útočil, ale přehánění v tomto případně mohlo dosáhnout trochu lepšího poměru, konkrétně 3 ku 1. V tomto případě je dobré upozornit na fakt, že 12. skupina přiznala v podstatě veškeré nároky, které ji jednotlivé squadrony Wingu předložily. V obecné rovině je možné konstatovat, že ze 45 jistých zničení Bf 109E si jich RAF mohlo oprávněně nárokovat 19, tedy 2,37 ku 1. Vzhledem k tomu, že si Big Wing nárokoval pouze tento typ, můžeme akci hodnotit jako vyrovnaný boj, protože propočet podle tohoto poměru by znamenal 5-6 zničených letadel Jagdwaffe.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace