Destrukce zaručena: Pět nejsilnějších námořních děl států Osy za 2. světové války

Destrukce zaručena: Pět nejsilnějších námořních děl států Osy za 2. světové války
15 / 11 / 2019, 16:00

Vybrat pět nejsilnějších námořních kanónů z výzbroje států Osy není obtížné. Vyřadili jsme zbraně, s nimiž se počítalo pro supebitevní lodě, s jejichž stavbou se ani nezapočalo, tedy pozdější varianty třídy H v případě Německa a jeho 533- a 508mm kanóny a japonské 510mm kanóny vyvíjené pro lodě A-150, jimž se říká „Super Jamato“. Parametry těch zbývajících jsou přesto úctyhodné. Posuďte sami.

Pěti nejvýkonnějšími děly zůstávají: 380mm německá děla lodí třídy Bismarck, 381mm italská děla lodí třídy Littorio, 406mm německá děla pro ranné verze projektu H, 410mm japonská děla z výzbroje lodí třídy Nagato a samozřejmě 460mm děla bitevních lodí třídy Jamato. Jde o zbraně s maximálním dostřelem okolo 40 km, úsťovou rychlostí 800-900 m/s, vystřelující granáty dlouhé 166-195 cm a vážící od 800 do 1460 kg.

38 cm SK C/34 (Německo, lodě Bismarck a Tirpitz)

Hlavně děl známých bitevních lodí Bismarck a Tirpitz měla délku 51,66 ráží. Nešlo o vývoj prvoválečných děl 38 cm L/45 z výzbroje bitevních lodí třídy Bayern, ale o zcela novou konstrukci, jež s předcházejícím typem měla málo společného. Modifikovaná děla tohoto typu byla známa jako Siegfried a našla široké uplatnění u pobřežního dělostřelectva. U Harinzelles nedaleko Cap Gris-Nez byla umístěna čtyřhlavňová baterie Todt, která pravidelně střílela přes kanál La Manche. Nejznámější obětí děl je bitevní křižník HMS Hood potopený po výbuchu munice způsobeném zásahem bitevní lodi Bismarck. Životnost hlavně byla 180-210 výstřelů.

  • Ráže: 380 mm (14,96 palce)
  • Hmotnost: 111 t
  • Délka: 19,63 m
  • Rychlost palby: 2,3 - 3 rány za minutu
  • Hmotnost protipancéřové střely: 800 kg
  • Délka projektilu: 167,2 cm
  • Prachová nálož: 212 kg
  • Úsťová rychlost: 820 m/s
  • Dostřel (protipancéřový granát): 36520 m (s maximálním náměrem lodní věže 30°) až 42000 m (náměr 52°)

381 mm/50 Model 1934, Model 1939 (Itálie, lodě Littorio, Vittorio Veneto, Roma)

Na svou ráži mimořádně účinné kanóny italské konstrukce, jež svým dostřelem převyšovaly ostatní bitevní lodě, a to i při relativně omezeném náměru, jaký umožňovaly věže. Výhody byly vyváženy poměrně značným rozptylem a přibližně poloviční životností hlavně (110-130 výstřelů). Starší model nesly lodě Littorio a Vittorio Veneto, mladší pak loď Roma a měla jej nést i jejich poslední sesterská a nedokončená loď Impero.

  • Ráže: 381 mm (15 palců)
  • Hmotnost: 109,9 t
  • Délka: 20,72 m
  • Rychlost palby: 1,3 rány za minutu
  • Hmotnost protipancéřové střely: 884,8 kg
  • Délka projektilu: 166,93 cm
  • Prachová nálož: 222,2 kg
  • Úsťová rychlost: 850 m/s
  • Dostřel (protipancéřový granát): 42800 m (s maximálním náměrem lodní věže 36°)

40.6 cm/52 SK C/34 a 42 cm/48 SK C/40 (Německo, projektované lodě třídy H)

Děla určená pro superbitevní lodě třídy H, jejichž stavba byla zahájena v roce 1939, ale nebyla dokončena. Není zřejmé, kolik děl bylo vyrobeno. Pravděpodobně dvanáct, z nich jedno bylo prototypem, tři byly v námořní verzi určené pro bitevní lodě, a osm upravených s větší komorou pro pobřežní dělostřelectvo a označovaných jako Adolf.

  • Ráže: 406,4 mm (16 palců)
  • Hmotnost: 159,9 t
  • Délka: 21,13 m
  • Rychlost palby: asi 2 rány za minutu
  • Hmotnost protipancéřové střely: 1030 kg
  • Délka projektilu: 178,6 cm
  • Prachová nálož: 262-369 kg
  • Úsťová rychlost: 810-1050 m/s
  • Dostřel (protipancéřový granát): 36800 m (s maximálním náměrem projektované lodní věže 33°) až 47025 m (náměr 52°)

40 cm/45 Typ 3 (Japonsko, lodě Nagato a Mucu)

Děla tohoto typu byla zamýšlena pro bitevní lodě třídy Kaga a Kii a pro bitevní křižníky třídy Amagi, jejichž stavbu zastavila Washingtonská námořní dohoda z roku 1922. Byla použita až při modernizaci lodí třídy Nagato během 30. let, a také u pobřežního dělostřelectva. Jedna z věží bitevní lodi Mucu, která se potopila pravděpodobně po nehodě v muničním skladu, je vystavena na námořní akademii v Etadžimě. Životnost hlavně byla 250-300 výstřelů.

  • Ráže: 410 mm (16,14 palce)
  • Hmotnost: 100 t
  • Délka: 18,84 m
  • Rychlost palby: 1,5 - 2,5 rány za minutu
  • Hmotnost protipancéřové střely: 1000 kg
  • Délka projektilu: 173,85 cm
  • Prachová nálož: 219-224 kg
  • Úsťová rychlost: 790-806 m/s
  • Dostřel (protipancéřový granát): 38725 m (s maximálním náměrem lodní věže 43°)

40 cm/45 Typ 94 (Japonsko, lodě Jamato a Musaši)

Děla označovaná kvůli utajení jako 40cm a mající ve skutečnosti ráži 46 cm jsou nejsilnějšími děly, jaká kdy bitevní lodě ve skutečnosti nesly. Výkonem na velkou vzdálenost se jim blíží americké 16palcové kanóny Mark 7 z bitevních lodí třídy Iowa, ale na kratší vzdálenosti se jim žádná jiná zbraň rovnat nemohla. Celkem bylo vyrobeno 27 děl tohoto typu. Z nevyužitých devíti byla dvě testovací zničena podle odzbrojovacích rozkazů z listopadu 1945, sedm bylo nedokončených, a dvě testována ve Spojených státech a v 50. letech pak sešrotována. Životnost hlavně byla 150-250 výstřelů.

  • Ráže: 460 mm (18,1 palce)
  • Hmotnost: 164,65 t
  • Délka: 21,13 m
  • Rychlost palby: 1,5 - 2 rány za minutu
  • Hmotnost protipancéřové střely: 1460 kg
  • Délka projektilu: 195,35 cm
  • Prachová nálož: 360 kg
  • Úsťová rychlost: 780 m/s
  • Dostřel (protipancéřový granát): 46050 m (s maximálním náměrem lodní věže 45°) až 46050 m (náměr 48°)

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace