Divoké prase vs. F-16 – 1:0 pro zvíře
foto: By Asuspine - commons file, CC BY-SA 4.0/F-16BM
Čtvrtek 1. ledna 1987 se stal osudným jednomu ze 40 strojů F-16, kterými Pákistán na konci 80. let minulého století disponoval. Ten den se na letecké základně Sargodha asi 200 kilometrů od Islámábádu střetla stíhačka během startu s divokým prasetem na startovací dráze a explodovala.
První zprávy o tomto střetu přinesly anglicky psané pakistánské noviny The Nation, nebylo uvedeno, zda pilot nebo prase srážku přežili. Pákistánský vojenský mluvčí uvedl, že zpráva byla „nekorektní“, ale když byl požádán o komentář, odmítl se podrobněji vyjádřit s tím, že je vázán mlčenlivostí.
Psali jsme
Ankara prodlužuje životnost svých letounů F-16, které budou nahrazeny v budoucnu domácím strojem 5. generace TF-X. S letouny F-35, původně nasmlouvanými,...
The Nation uvedl, že příďové kolo stíhacího letadla bylo uraženo po nárazu na divočáka. Sargodha je v bohaté zemědělské oblasti, kde je hojně divočáků.
Letadlo s uraženým podvozkem klouzalo neřiditelně po přistávací dráze a začalo hořet. Noviny uvedly, že se stroj „změnil na ohnivou kouli a byl úplně zničen“.
Pákistán získal 40 F-16 ze Spojených států, aby posílil své obranné síly kvůli masivní sovětské vojenské přítomnosti v sousedním Afghánistánu. Odhaduje se, že v Afghánistánu bylo v té době 115 000 vojáků SSSR, aby pomohli komunistické vládě bojovat proti muslimským partyzánům.
Psali jsme
Takhle to vypadá, když si pilot bombardéru o maximální vzletové hmotnosti přes 200 000 kilogramů nepovšimne ,,drobka” na vzletové...
Nesnáze F-16 ve službách Pákistánu ale rozhodně ten rok neskončily, kromě srážky s divočákem, došlo ten rok v dubnu k „friendly fire“, kdy velitel Amjad Javed sestřelil omylem svého wingmana…
V 80. letech přišel Pakistán celkem o 3 F-16, v 90. letech dokonce o 5 strojů. Po roce 2000 byla hlášena pouze 1 nehoda 17. července 2009.
Zdroj: AP, LA Times, Geo.tv
Tagy