Autor fotografie: US Navy (CC BY 2.0)|Popisek: Bitevní loď USS Iowa
Americké námořnictvo mělo nejrůznější divoké a bláznivé nápady, jak restartovat bitevní lodě třídy Iowa ze 40. let. Jediný rozumný, který vrátil Iowy na vlny oceánů byl z počátku 80. let, kdy byly čtyři rychlé bitevní lodě Iowa, Missouri, New Jersey a Wisconsin vráceny do aktivní služby.
Bitevní lodě byly modernizovány tak, aby byly schopné odpalovat řízené střely Tomahawk a Harpoon a získaly moderní obrannou výzbroj tvořenou několika CIWS Phalanx. Po návratu do flotily lodě byly v akci u pobřeží Libanonu a během první války v Zálivu. Na konci studené války byly bitevní lodě opět vyřazeny a staly se muzei.
Málokdo však ví, že návrat bitevních lodí do služby v 80. letech byl pouze první částí plánu na jejich znovuoživení. Druhou, ambicióznější fází byla radikální přestavba masivních válečných lodí tak, aby kombinovaly atributy bitevních lodí a letadlových lodí.
Výsledná hybridní bitevní loď byla pouze jedním z mnoha plánů v průběhu 30 let na modernizaci nejvýkonnějších amerických bitevních lodí, jaké byly kdy postaveny. Různé návrhy (všechny byly zrušeny), měly tyto giganty změnit na lodě přepravující stovky amerických mariňáků, nebo dokonce odpalovat střely s jadernými hlavicemi nebo z děl vystřelovat jaderné granáty.
Druhá světová válka změnila války na moři a vládcem oceánů se stala letadlová loď. Bitevní lodě zamířily buď do šrotu (jako v případě Velké Británie), nebo rezly zakotvené v rezervních flotilách (USA).
Krátce po začátku války v Koreji se ale ukázalo, že obojživelný výsadek potřebuje stále velká děla bombardující nepřátelské pobřeží a tak čtyři bitevní lodě třídy Iowa, které byly od druhé světové války nečinné, byly krátce reaktivovány, aby poskytly palebnou podporu silám OSN a po skončení války byly znovu vyřazeny.
Pro některé plánovače námořnictva ale byly bitevní lodě opět v módě. Docházelo k častým pokusům vrátit je do činné služby. Zde jsou příklady několika projektů, které vznikly na rýsovacích prknech, ale dál se nedostaly.
Nukleární bitevní loď:
V roce 1958 navrhlo námořnictvo provést generální opravu lodí třídy Iowa odstraněním všech 16 palcových děl a jejich nahrazení protiletadlovými a protiponorkovými střelami.
Nové bitevní lodě s řízenými střelami by také nesly čtyři řízené střely Regulus II, z nichž každá by mohla srovnat se zemí tisíc mil vzdálené město s jadernou hlavicí více než 100krát silnější, než byla bomba použitá na Hirošimu.
Výsledkem by jistě byla nejvýkonnější bitevní loď všech dob, ale projekt byl zcela neefektivní. Koncepce předpokládala, že 2 000 námořníků by muselo vplout do nepřátelských vod v drahém, více než 260 metrů dlouhém plavidle, aby zaútočili na pouhé čtyři cíle jadernými zbraněmi. Bombardér letectva mohl zaútočit na stejný počet cílů, na větší vzdálenost a s méně než 12 členy posádky a ve stejné době se na americké ponorky dostaly balistické střely Polaris. Koncept jaderné bitevní lodi byl mrtvý.
Obojživelná bitevní loď:
V roce 1961 by nový návrh využil bitevní lodě třídy Iowa ke zvýšení schopnosti námořnictva nést pozemní jednotky. Zadní věž a její tři 16palcová děla by byla odstraněna. Na jejím místě by byl hangár a letová paluba schopná nést 30 vrtulníků.
Loď by také nesla 14 vyloďovacích člunů, aby mohly tanky a vozidla na břeh. Přibylo by ubytování pro 1 800 mariňáků. Navíc lodi pořád zůstalo 6 děl ráže 406 mm na zajištění bezpečí vyloďujících se mariňáků.
Přestavba a provoz by však stále byly drahé a námořnictvo mělo mnoho přebytečných letadlových lodí, které bylo možné levněji přeměnit na obojživelné platformy. Další mrtvý koncept.
Bitevní loď pro konec 20. století:
Když se Iowy vrátily díky Reaganovi na moře v 80. letech minulého století, měla po úvodním přezbrojení následovat druhá fáze. Ta zahrnovala odstranění zadní 16palcové dělové věže. Na jejím místě by byla postavena převislá letová paluba a dva skokanské můstky směřující dopředu, které by umožnily vzlet mariňáckých Harrierů, kterých by inovovaná Iowa nesla až 20. A to není zdaleka vše. Mezi dvěma skokanskými můstky by se nacházelo velké množství raketových sil pro střely Tomahawk.
Opět ale převážila neefektivita řešení, kdy Harriery zamířily na lodě třídy Tarawa a rakety nesl každý torpédoborec.
I proto se nyní můžete potkat se těmito nádhernými loděmi v jejich inovované podobě z dob přestavby v 80. letech minulého století, kdy byla jejich výzbroj doplněna o střely Tomahawk a Harpoon. USS Iowa potkáte zakotvenou v Long Beach, USS Missouri kotví v Pearl Harboru kousek od „plačící“ USS Arizona, USS Wisconsin můžete navštívit v Norfolku a konečně USS New Jersey je možné navštívit v Camdenu.
Zdroj: 19fortyfive.com, US Navy