„Dopravní nehoda“ při eskortování konvoje – bitevní loď rozpárala torpédoborec vejpůl

„Dopravní nehoda“ při eskortování konvoje – bitevní loď rozpárala torpédoborec vejpůl
Autor: Imperial War Museum (FL 25824), public domain|Popisek: HMS Punjabi
18 / 08 / 2020, 14:00

1. května 1942 plul britský torpédoborec HMS Punjabi ve svazu vzdáleného krytí konvoje PQ 15. Konvoj sestávající z 25 obchodních lodí a tankeru vezl z Islandu do Sovětského svazu cenný válečný materiál. Hlídka na torpédoborci ohlásila v mlze na poslední chvíli přímo před lodí námořní minu. Kapitán reagoval instinktivně, ale "nepodíval se do zpětného zrcátka" - nařídil ostrý obrat doleva... přímo do dráhy 43tisícitunové bitevní lodi HMS King George V.

HMS Punjabi byl torpédoborcem třídy Tribal, pojmenované po, jak by to dnes asi už nebylo možné nebo přinejmenším snadné, různých etnických skupinách světa (v prosinci 1938 např. vstoupila do služby jeho starší sestra HMS Eskimo; NASA se nedávno rozhodla, že Eskymácké mlhovině bude říkat jinak, protože pojmenovat mlhovinu po Eskymácích je podle instituce projevem rasismu a dědictvím kolonialismu). Punjabi byl objednán v říjnu 1936 a do služby vstoupil na jaře 1939.

Koncepce torpédoborců třídy Tribal byla odvozena od studií na lehké křižníky, což z nich činilo ve své třídě velké a silné lodě s plným výtlakem 2560 tun. Stroje o výkonu 33 tisíc kW jim dávaly rychlost 36 uzlů. Nesly silnou dělovou výzbroj v podobě osmi 120mm děl Mark XII, protiletadlovou výzbroj (během války postupně posilovanou), čtyřhlavňový torpédomet a 20 hlubinných bomb, což bylo na začátku války navýšeno na 46 a později ještě více. Byly vybaveny britským sonarem (ASDIC), a také dělostřeleckým radarem Type 285. Šlo po všech stránkách o zdařilou konstrukci a velmi užitečné lodě, které v kanadské a australské službě dožily až do 60. let.

HMS Punjabi zahájil válku v sestavě Home Fleet mj. protiponorkovými patrolami v Severním moři. A 2. prosince 1939 se u skotského pobřeží srazil s obchodní lodí Lairdscrest a utrpěl vážné poškození přídě. Varování a předzvěst. Opravy trvaly do února 1940, kdy se vrátil do služby na základně Scapa Flow. Patřil mj. do svazu lodí plujících (pozdě) na pomoc torpédoborci Glowworm, který se statečně utkal s německým těžkým křižníkem Admiral Hipper (a dokonce do nepřátelské lodi po vzoru starověkých válečníků najel). Punjabi se 13. dubna utkal s německými torpédoborci a byl šestkrát zasažen. Opravy trvaly do června a loď se vrátila do služby právě včas, aby mohla podpořit evakuaci spojeneckých jednotek z poražené Francie. Následně doprovázela válečné lodě a konvoje mezi Gibraltarem a Británií nebo během operace Menace k Dakaru, a 23. října se podílela na potopení německé meteorologické lodě Adolf Vinnen v Norském moři. Doprovázela bitevní lodě a křižníky při pronásledování a potopení Bismarcku a od poloviny roku 1941 byla nasazena k ochraně konvojů plujících do Sovětského svazu a zpět.

12. dubna 1942 byl Punjabi při doprovodu konvoje PQ 10 zpět do Velké Británie neúspěšně napaden ponorkou U-453. Další misí pak byl doprovod bitevních lodí HMS King George V a USS Washington, letadlové lodi HMS Victorious a křižníků USS Tuscaloosa, USS Wichita a HMS Kenya, které spolu s devíti dalšími torpédoborci tvořily svaz vzdáleného krytí pro konvoj PQ 15. V pátek 1. května 1942 za husté mlhy hlásila hlídka před přídí možnou námořní minu. Velitel lodi, Lt.Cdr. John Waldegrave, nařídil okamžitý obrat na levobok... přímo do trasy 43tisíci tunové a rychlostí 25 uzlů plující bitevní lodi HMS King George V. Ta torpédoborcem projela jak nůž máslem, rozřízla ho napůl. Za britskou bitevní lodí ještě následoval americký Washington, který proplul mezi oběma potápějícími se polovinami torpédoborce: na potápějící se zádi Punjabi explodovaly hlubinné bomby, což způsobilo další ztráty i poškození americké lodi; 206 námořníků bylo zachráněno, 49 zahynulo. HMS King George V odvezl přeživší zpět na základnu a byl v důsledku poškození mimo službu až do prosince 1942. Sedm dní po incidentu byl velitel torpédoborce Punjabi povýšen do hodnosti komandéra. Zahyne 18. února 1944 na velitelském můstku HMS Penelope zasažené torpédy ponorky U-410.

Zdroj: uboat.net, wikipedia.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace