Douglas A-4 Skyhawk – úspěšný útočný letoun nejen studené války (1954-2025)

Douglas A-4 Skyhawk – úspěšný útočný letoun nejen studené války (1954-2025)
19 / 07 / 2019, 10:00

Když v létě roku 1967 vypukla tzv. opotřebovací válka (1967-1970) mezi Sovětským svazem podporovanou arabskou koalicí Egypta, Jordánska, Sýrie a "Organizace pro osbovození Palestiny" na jedné straně a Izraelem na straně druhé, byl hlavním izraelským bitevním letounem americký Douglas A-4 Skyhawk. Spojené státy jeho dodávkami kompenzovaly francouzské zbrojní embargo po šestidenní válce, v jehož důsledku Izrael nedostal již zaplacené stíhací bombardéry Mirage 5. Skyhawk je jednomístný jednomotorový námořní podzvukový letoun, jehož vznik sahá do počátku 50. let. Na pěti závěsnících mohl nést protizemní i protivzdušnou výzbroj v celkové hmotnosti přesahující nosnost druhoválečných strategických bombardérů B-17.

Útočné letouny Douglas A-4 Skyhawk sehrály významnou roli v řadě horkých konfliktů studené války. Kromě opotřebovací války je Izrael nasadil účinně během následující války jomkipurské, americké námořnictvo a námořní pěchota je nasazovaly ve Vietnamu, a velmi úspěšná byla padesátka těchto strojů v argentinských barvách během falklandské války. Argentinské Skyhawky potopily nebo poškodily řadu britských torpédoborců a fregat.

Největším zahraničním uživatelem těchto strojů byl Izrael, který jich od roku 1966 pořídil pro své letectvo 263. Byly nasazované v protizemních útočných misích, ale v květnu 1970 se plukovníku Dotanovi podařilo sestřelit nad jižním Libanonem také dva MiGy-17 – jednoho řízenou střelou, druhého palbou 30mm kanónu. Tři izraelské letouny byly naopak sestřeleny egyptskými MiGy-21 a dva sovětskými piloty na stejných stojích, právě během opotřebovací války.

Pro Izrael byla vyvinuta mj. speciální verze označená jako A-4H. Od amerických A-4E se lišila dokonalejší avionikou a silnějším motorem J52-P-8A. Namísto 20mm kanónů colt Mk.12 také nesly účinnější 30mm kanóny DEFA, a ve službě prošly dalšími vylepšeními, mj. prodloužením výfuku, který pak letounu poskytoval lepší ochranu proti tepelně naváděným střelám země-vzduch. Vývoj pokračoval variantou A-4N, která byla postavena na A-4M americké námořní pěchoty.

Izraelské Skyhawky byly stahovány ze služby u bojových jednotek teprve od října 2008, kdy je v jejich rolích postupně nahradily stroje F-16 – poslední bojový let absolvovaly A-4 v roce 2012, kdy shazovaly letáky nad pásmem Gazy. Poslední letouny byly stažené 13. prosince 2015, tedy po bezmála půlstoletí v izralské službě, a více než šest desítek let od svého prvního letu, který proběhl 22. června 1954. Americká námořní pěchota své Skyhawky vyřadila v roce 1998, námořnictvo v roce 2003, a minimálně do roku 2025 s nimi počítá letectvo Brazílie. Mezi roky 1954 a 1979 bylo postaveno 2960 kusů.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace