Druhoválečné Alamo s dobrým koncem - německý velitel pevnosti se vzdal drženým zajatcům

Druhoválečné Alamo s dobrým koncem - německý velitel pevnosti se vzdal drženým zajatcům
Autor: U.S. National Archives, volné dílo|Popisek: Hellcat na USS Kassan Bay během vylodění v jižní Francii
26 / 01 / 2021, 16:00

Vzdálený příbuzný amerického lidového hrdiny, pohraničníka, vojáka a politika 19. století Davyho Crocketta, námořní poručík a stíhací pilot David Crockett zažil v září 1944 sladký okamžik, kdy si mohl vyměnit místo se svými dosavadními vězniteli. Jeho Hellcat byl sestřelen nad Toulonem a poručík zajat. S ohledem na vývoj situace se ovšem německý velitel toulonského arzenálu rozhodl kapitulovat. Crockett a dalších 23 mužů vyvedli pět stovek Němců z arzenálu a předali je do rukou Francouzů. Poručík se vrátil na palubu USS Tulagi, aby pokračoval v boji.

David Stanley Crockett se narodil 8. dubna 1918 v Indianě. Jeho vzdálený předek David Crockett (1786-1836) se účastnil během Texaské revoluce slavné bitvy o Alamo. Heroická obrana tehdy trvala třináct dní a Crockett byl z mála těch, kdo snad boj přežili, ale měl být následně podle rozkazu generála Santa Anny popraven. Údajně dokonce šavlemi štábních důstojníků. O více než sto let později se další David Crockett dostane do rukou nepříteli, ovšem s jiným výsledkem.

Crockett se přihlásil k námořnictvu a zahájil pilotní výcvik v dubnu 1941. V lednu 1942 byl povýšen na praporčíka, o deset měsíců později na mladšího poručíka, a do října 1943 pak působil jako letecký instruktor. Již v hodnosti poručíka pak podstoupil měsíční přípravu v rámci CASU-21 (Carrier Air Service Unit, palubní letecká jednotka) a v listopadu 1943 se stal členem Observation-Fighter Squadron (pozorovací stíhací perutě) VOF-1 eskortní letadlové lodi Tulagi (CVE-72). Ta byla v létě 1944 spolu s osmi dalšími (dvě americké, sedm britských) určena k podpoře vylodění v jižní Francii, operace Anvil, později Dragoon. Dohromady šlo o značnou leteckou sílu, celkem 216 stíhacích Hellcatů a Seafirů.

Úkolem pozorovací stíhací perutě bylo řídit námořní dělostřelbu. V podmínkách možné přítomnosti výkonných stíhacích letounů nepřítele bylo třeba, aby tuto službu obvykle svěřovanou katapultovaným plovákovým letounům vykonávaly rychlejší a obranyschopné stíhačky. Během operace provedla peruť stovky letů, jak průzkumných, pozorovacích pro řízení dělostřelecké palby, tak útočných, při nichž napadala nepřátelská vozidla a jiné pozemní cíle. Aktivita Luftwaffe nebyla velká. Z celkem osmi německých letounů, které spojenci ve vzdušných soubojích sestřelili, si VOF-1 připsala plných šest. Sama ztratila pět Hellcatů, a mezi nimi také letoun poručíka Crocketta.

video: youtube

Během pozorovacího letu nad francouzským přístavem Toulon byl Crockettův Hellcat zasažen palbou protiletadlového dělostřelectva. Poručíkovi se z poškozeného stroje podařilo vyskočit a zachránil se na padáku, ale po přistání byl zajat Němci. Ti ho připojili ke skupině dalších zajatců a odváděli do toulonského arzenálu, kde měli být uvězněni. Cestou byla skupina napadena kulometnou palbou francouzských makistů, které ovšem německé stráže přemohly.

Arzenál byl jako významná obranná pozice intenzivně spojenci bombardován a ostřelován, ale zajatci přežili bez úhony. Netrvalo než několik dní a velitel pevnosti si dal poručíka Crocketta zavolat. Hodil před ním svou pistoli na postel a řekl: "Válka skončila." Dodal, že zajatci jsou svobodní a že se jim německá posádka vzdává. Pak vyšel ven ze své kanceláře a nařídil svým mužům složit zbraně.

"Vrátil jsem se pro ostatní zajatce," napsal později Crockett, "posbírali jsme zbraně a vyvedli jsme německou posádku z arzenálu s rukama nahoře. Když nás francouzští makisté uviděli vycházet ven, přihnali se, křičeli a oslavovali, jako kdyby umřel Geronimo. Pak na rozkaz francouzského plukovníka, který byl vězněný spolu s námi, Francouzské vnitřní síly seřadily těch pět set Němců a odvedly je pryč. Někteří skopčáci to brali s klidem, jiní brečeli jak děcka. Ráno jsme nad toulonským arzenálem viděli vlát francouzskou trikolóru."

Crocketta pak z polního letiště vyzvedl torpédový bombardér a dopravil ho zpět na palubu USS Tulagi. Od prosince 1944 pak působil v rámci CASU-2, kde učil nováčky kromě dalšího správné technice skoku s padákem. V březnu 1945 byl povýšen do hodnosti lieutenant commander (v armádě odpovídající stupni majora) a zabojuje si ještě v Koreji, kde létal z paluby lodí Kearsage a Oriskany v rámci operačního svazu 77. Jeho pět bratrů rovněž sloužilo v ozbrojených silách.

Lt. Cmdr. Crockett v roce 1953 (usnhistory.navylive.dodlive.mil)

Jen o čtyři roky starší byl jiný palubní stíhač stejného jména, David Stanley Crockett. Rovněž účastník druhé světové a korejské války, jeden z prvních pilotů, kteří přistáli na palubě letadlové lodi v proudovém letounu. Bojoval i ve Vietnamu. O něm ale někdy příště.

Zdroj: usnhistory.navylive.dodlive.mil

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace