Dva Lancastery se měly podílet na zkáze Tirpitze. Po nouzovém přistání skončily s rudou hvězdou

Dva Lancastery se měly podílet na zkáze Tirpitze. Po nouzovém přistání skončily s rudou hvězdou
Autor: https://dambustersblog.com/|Popisek: Zřícený Lancaster ME559
12 / 04 / 2020, 17:00

Dva z bombardérů Lancaster, které měly spolu s dalšími poslat ke dnu bitevní loď Tirpitz, skončily nakonec v sovětských rukou. Jak se to vlastně přihodilo?

V září 1944 měla proběhnout Operace Paravane, která měla skončit potopením ,,Královny severu", tedy německé bitevní lodi Tirpitz. Během příprav na tuto operaci se 12. září přesunulo 38 bombardérů Lancaster z 9. a 617. bombardovací perutě na sovětské letiště Jagodnik.

V tu dobu však panovaly špatné podmínky, viditelnost a počasí se znatelně zhoršilo. Pouze 26 britských bombardérů zvládlo přistát bez větších problémů, to ovšem neplatilo o dalších strojích. Bombardéry musely hledat přistání na jiných letištích, nebo v krajním případě byly nuceny přistát nouzově. 6 Lancasterů bylo úplně odepsáno, ale dva z nich měly větší štěstí a Sověti je převzali do své ,,péče".

Jeden stroj nesl označení ME559, a nouzově přistál na letišti ostrova Kegostrov, identita druhého zůstala neznámá. Sověti se rozhodli oba bombardéry opravit a modifikovat tak, aby mohly posléze sloužit v sovětských vzdušných silách. Právě zmíněné dva Lancastery byly nejméně poškozené nouzovým přistáním a sovětská místa je shledala jako vhodné budoucí posily pro své letectvo. Napříště se však již neměly účastnit bojových operací.

Lancastery byly převezeny do dílen, kde na nich probíhaly opravy a následně příslušné modifikace. Proces zahrnoval odstranění všech zbraní, poškozený čumák byl upraven, přední věž nahrazena perspexovou konstrukcí, zadní věž pak ,,sešita" duralovými pláty. Na britských strojích pak přibyla ,,nezbytná" rudá hvězda. 

Oba bombardéry, nyní již sovětské byly upraveny stejným způsobem. Bombardéru ME559 bylo propůjčeno označení 01 a jeho velitelem stal V. Evdokimov, navigátorem V. Andrejev. Bombardér pak sloužil jako dopravní stroj, doprovázel konvoje nebo prováděl hlídkující činnost. V roce 1946 byl stroj přeložen do Rigy do letecké technické školy. Jeho další osud je neznámý.

Druhý bombardér dostal označení 02 a jeho velitelem se stal I. Dubeněc. ,,Nula dvojka" však skončila špatně. Po válce se stroj zřítil při přistávacím manévru na letišti Izmailovo v Moskvě. Nakonec padlo rozhodnutí z velitelských míst, že druhou šanci již bombardér nedostane. 

 

 

Zdroj: dambustersblog.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace