Noční stíhací letoun Potez 631 sestřelovali vlastní spojenci

Noční stíhací letoun Potez 631 sestřelovali vlastní spojenci
Autor: flashbackplanes.blogspot.com|Popisek: Potez 631
09 / 07 / 2019, 17:00

Potez 631 byl francouzský noční stíhací letoun, který se podobal německému těžkému stíhacímu letounu Messerschmitt Bf 110. Proto Potez 631 v boji občas vnášel chaos do vlastních řad, kdy jej v některých případech sestřelovali spojenci.

Elegantně působící dvoumístný noční stíhací letoun Potez 631 byl dalším strojem z ,,rodiny" letounů Potez. Je často přirovnáván svými rozměry i výkony k britskému stroji Bristol Blenheim, který také vznikl z původního lehkého bombardérů, ale byl užíván jako noční stíhací a bitevní letoun.

Potez 631 byla druhou výrobní variantou projektu Potez 63, který měl francouzské letecké síly vybavit kapacitami těžkých stíhačů, ale nejen jich. V rámci projektu Potez 63, jehož zrod se datuje k roku 1934, vznikly i lehké bombardéry, útočné a průzkumné a další letouny a do roku 1940 bylo vyrobeno více než 1 100 různých letounů. Noční stíhací letoun Potez 631 byl tak jedním z nich.

Prototyp letounu s názvem Potez 631-0 vzlétl v březnu 1937. Do června příštího roku pak francouzské výrobní podniky převzaly objednávku na 207 letounů, což nebyl příliš velký počet a svědčilo to o faktu, jakou pozornost Francouzi věnovali právě této modifikaci.

Délka letounu činila 11,07 m, výška 3,63 m, rozpětí 16 m. Letoun byl poháněn dvěma vzduchem chlazenými hvězdicovými pístovými motory Gnome-Rhone 14 o výkonu 522 kW. Maximální rychlost stíhače byly 442 km/h ve výšce 4 500 m. Dolet Potezu činil 1 220 km, dostup 8 800 m. Výzbroj tvořily dva kanony Hispano 404 ráže 20 mm, doplněné šesti francouzskými kulomety MAC 1934 ráže 7,5 mm.

Letounu ,,svědčil" pobyt v nízkých až středních výškách, kde mohl uplatnit své silné stránky jako například dobrou stabilitu a vysokou manévrovatelnost na těžký stíhač. Naopak ve vysokých výškách se projevila zranitelná místa tohoto stroje související s pomalou schopností stoupání. Výkony nad 16 000 stop (necelých 5 000 metrů) tak činily letoun zranitelným, především co se týče čelního poškození, a v praxi tak limitovaly, aby se z Poteze stal efektivní stíhač ve vysokých výškách. Na druhé straně k dalším přednostem stroje patřila velmi slušná výzbroj, která se uplatnila v již zmíněných nízkých výškách.

Pokud hovoříme o nasazení letounu Potez 631, ,,zabojoval" si především v bitvě o Francii v roce 1940, kde však utrpěl poměrně těžké ztráty. K nim ,,přispěly" i vlastní a spojenecké jednotky, které mátla jistá podobnost Potezu 631 a německého těžkého stíhacího letounu Messerschmitt Bf 110. ,,Omylem" tak sestřelily 30 svých nočních stíhačů.

Ztráty Potezů se tak v bitvě o Francii vyšplhaly na 93 a dokázaly sestřelit jen 29 německých letounů. Zbylé Potézy pak převzala kolaborantská vláda ve Vichy. Na druhé straně se v letectvu tohoto kolaborantského státu příliš neuplatnily, protože k nim chyběly náhradní díly. Nicméně skupina ECN 3/13 s malým počtem Potezů byla v červnu 1941 přesunuta na základnu do Tuniska.

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace