EE-T1 Osório - nadějný tank pro Brazílii pohřbil nedostatek financí

EE-T1 Osório - nadějný tank pro Brazílii pohřbil nedostatek financí
Autor: Lyon84 CC BY-SA 4.0|Popisek: EE-T1 Osório
30 / 05 / 2020, 10:00

EE-T1 Osório byl vývojový prototyp tanku z dílny firmy ENGESA, který měl být určen pro brazilskou a saúdskoarabskou armádu. Zůstalo však jen u prototypu, kvůli nedostatku peněz nebylo vozidlo nikdy zavedeno ani do jedné armády.

V osmdesátých letech poptávala Brazílie i Saúdská Arábie lehký a také úzký tank, který by byl posléze přijat do výzbroje. Brazílie dokonce vznesla požadavek, aby nové vozidlo vážilo jen 36 tun. Firma ENGESA, která měla pracovat na tanku, se rozhodla vyvinout přece jen těžší vozidlo o hmotnosti 42 tun a soustředila se mimo jiné na splnění požadavku na šířku tanku, aby bylo možné jej přepravovat po brazilských železnicích. Nový tank měl také vyhovovat omezené brazilské infrastruktuře v této době.

V polovině 80. let tak začaly vývojové práce na tanku Osório. První prototyp byl hotov v roce 1985, druhý pak o rok později. Nicméně vznikly celkově jen tyto dva prototypy.

Vozidlo o čtyřčlenné posádce mělo délku 9,99 m i s kanonem, šířku 3,26 m a výšku 2,37m. Pohonnou jednotku zajišťoval 12válcový vznětový motor MWM TBD 234 o výkonu 745 kW. Maximální rychlost činila 70 km/h po silnici, dojezd 550 km. Osório byl vyzbrojen kanonem ráže 105 mm jako hlavní zbraní, sekundární zbraně tvořil jeden kulomet ráže 7,62 mm a jeden kulomet M2HB PL ráže 12,7 mm.

Pancíř tanků byl zhotoven z kombinace slitiny oceli a hliníku s uhlíkovými vlákny a keramikou - kompozity, což jej činilo odolným proti tehdejším kumulativním střelám HEAT. Naopak ochrana proti podkaliberní munici nebyla příliš dobrá.

Celkově můžeme hodnotit Osório jako kvalitní design, nicméně další možnosti tanku byly značně limitovány finančními prostředky ze strany brazilské vlády. Ta i přesto učinila požadavek na 300 nových tanků.

Saúdská Arábie potom ztratila zájem o tank s koncem studené války a dala nakonec přednost osvědčenému tanku M1A1 Abrams. Paradoxně zprvu měla o Osório zájem, když v srpnu 1989 oznámila, že Osório zvítězil v tendru a porazil právě M1A1 Abrams, francouzský AMX-40 a britský Challenger 1. Kontrakt už byl připraven, ale saúdskoarabská vláda z něj nakonec vycouvala.

Osud tanku, který nakonec zůstal ve fázi prototypu, pak zpečetil fakt, že o vozidlo neprojevil zájem žádný zahraniční zákazník. Proto celý projekt skončil u ledu. Nedosti na tom, firma ENGESA, jež stála za vývojem tanku, zbankrotovala. Prototypy tanků byly posléze přesunuty do muzea, odkud byly odkoupeny brazilskou armádou, která je předvádí na nejrůznějších přehlídkách.


Zdroj: wikipedia, military-today.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace