Efektivita německých stíhačů v bitvě o Británii: V srpnu 1940 katastrofa, noční stíhačku zlikvidoval střelec britského bombardéru

Efektivita německých stíhačů v bitvě o Británii: V srpnu 1940 katastrofa, noční stíhačku zlikvidoval střelec britského bombardéru
Autor fotografie: Bundesarchiv, Bild 101I-662-6659-37 / Hebenstreit / CC-BY-SA 3.0|Popisek: Messerschmitt Me 109
14 / 10 / 2022, 16:30

Navzdory stohům knih o bitvě o Británii, působení německého stíhacího letectva není příliš pokryto. Převažujícím závěrem je ten z knihy The Narrow Margin: „Nároky Luftwaffe byly dokonce ještě přehnanější [než Air Ministry]. Čísla německého nejvyššího velení pro danou dobu [10. červenec až 31. říjen] byla 3058 zničených britských letadel. Ve skutečnosti ztratilo RAF 915 letadel.ˮ Celý výrok je samozřejmě naprosto nesmyslný, což si níže v článku rozebereme.

Podíváme-li se na sílu Jagdwaffe, tak Luftflotte 2 a 3, které se nacházely ve Francii, Belgii a v Nizozemí, disponovaly 20. července 1940 656 akceschopnými Bf 109, přičemž stále velmi početná verze E-1 byla vyzbrojená pouze 4 kulomety MG 17. K nim je nutno připočítat 168 použitelných těžkých dvoumotorových stíhaček Bf 110. V Norsku a na severu Dánska se nacházelo 69 obranných stíhaček Bf 109 a 32 Bf 110, které mohly být s přídavnými nádržemi, včetně těch sebevražedných, připojených ke spodku trupu, použito k útočným operacím. Reálně tak Jagdwaffe neměla dostatečný počet stíhacích letadel ke zdolání RAF.

Ve skutečnosti byl pro jakoukoliv ofenzivní operaci zoufale nedostatečný, zvláště když to porovnáme s pozdějšími operacemi spojenců nejen z úspěšných let 1943-45, ale i s obdobím kvalitativní nadvlády Jagdwaffe v letech 1941-42. I když v srpnu 1940 došlo k navýšení počtu použitelných stíhaček, např. 17. srpna večer na 780 Bf 109 a 214 Bf 110, nebyl nijak zásadní. Rozhodující je navíc počet vzletů, nikoliv nějaká virtuální disponibilní síla. Navzdory jasné strategii ACM Dowdinga, omezit počet letů britských stíhaček na relativní minimum, nebyl ve skutečnosti vzdálen celkovému počtu vzletů celé Luftwaffe. Z toho vyplývá, že ve vzduchu velmi často bylo přibližně stejné množství stíhacích letadel obou soupeřů. Jak chtěla Luftwaffe za této situace porazit RAF, je proto dost nejasné.

Podíváme-li se na efektivitu Jagdwaffe, nebyla v červenci úplně nejhorší. Zatímco mezi 1. a 9. červencem si piloti nahlásili asi 29 sestřelených Hurricanů nebo Spitfirů, a Abschuss znamenal v německém případě i nouzové přistání zasaženého stroje, reálné číslo zničených nebo těžce poškozených bylo 27-28. Mezi 10. a 31. červencem nárokovali 123 Hurricanů a Spitfirů, což více než odpovídá počtu zničených a těžce poškozených. Piloti Jagdwaffe však samozřejmě nárokovali i jiné typy, hlavně Blenheimy a nějaké ty Defianty. Rovněž i zde nároky odpovídaly. Vlastní ztráty však nebyly zanedbatelné. Nepřítelem bylo zničeno 46 Bf 109, dalších 6 poškozeno, byť některé jen lehce. U Bf 110 byly ztráty způsobené nepřítelem, včetně střelců a protiletadlové palby, celkem 20, další 4 byly poškozeny.




V srpnu došlo ke značnému zintenzivnění bojů, což vedlo k nárůstu nároků i ztrát. Konkrétně 292 na Hurricany a 450 na Spitfiry (742). Tento počet se na první pohled může zdát jako vyloženě přemrštěný. Ztráty RAF způsobené nepřítelem, dosahovaly nižšího počtu, byť stále není přesně jasné, jak vysokého. Beaverbrook nahlásil Churchillovi 806, včetně dlouho opravovaných stíhaček, tedy 26 na den. Do nich však patrně zahrnul i ostatní typy. Oficiálně byly bitevní ztráty kolem čísla 432 Cat. 3 (odepsáno), včetně těch zničených na zemi. Ztráty německých stíhaček byly opravdu značné. Nepřítelem bylo zničeno 211 Bf 109 a dalších 24 poškozeno, nemluvě o nehodách. U Bf 110 to bylo hrozivých 120 zničených a 32 nepřítelem poškozených. Navíc byla jedna noční stíhačka zlikvidována střelcem britského bombardéru.

V září bylo 249 nároků na Hurricany a 562 na Spitfiry (811). Bojové ztráty Hurricanů dosáhly v září minimálně 323 zničených a těžce poškozených, zatímco u Spitfirů bylo zaznamenáno 210 zničených a těžce poškozených, dohromady 533, jen málo z nich na zemi. Ztráty Jagdwaffe dosáhly 220 Bf 109 a 83 Bf 110 zničených nepřítelem, společně se 17 poškozenými u každého typu, nemluvě o nehodách. Plus opět jedna noční stíhačka. V říjnu bylo hlášeno 128 Hurricanů a 136 Spitfirů, přičemž bitevní ztráty Fighter Command by měly čítat kolem 300 zničených a těžce poškozených Hurricanů a Spitfirů. Ztráty představovalo 104 Bf 109 a pouhých 10 Bf 110 zničených nepřítelem, dalších 24 Bf 109 a 1 Bf 110 byly poškozeny, opět mimo nehody. Navíc zase jedna noční stíhačka.

Počet akceschopných stíhacích letadel a pilotů mezi srpnem a koncem září výrazně poklesl. Přesnější čísla vypadají tak, že k 28. září bylo k dispozici pouze 676 plně operačně způsobilých pilotů Bf 109E z 917 a pro ně připraveno 712 letadel.  
       
 
Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace